Egybeolvadásról kezdett tárgyalásokat a British Airways és az Iberia. Teljes részvénycserés tranzakciót szeretnének, s létrehoznának egy holdingot, amelyet a madridi tőzsdén jegyeznének. Ha valóban házasságot kötnek, akkor Európában megelőzhetik a Lufthansát, szorosan a vezető Air France-KLM mögött lennének, s egyúttal a globális piacon is javítanák a pozícióikat. Közvetve a Malév is jól járna, mivel mindhárom társaság tagja a Oneworld légiszövetségnek, s a spanyol cég kiváló latin-amerikai hálózata a térségbe tartó magyar utasoknak is kedvez.
A kereszttulajdonlás egyébként régi történet, a BA-nak már évek óta 10 százalék körüli részesedése volt az Iberiában, s azt a napokban 13,15 százalékra emelte. Tavaly novemberben már majdnem felvásárlási ajánlatot is tett, ám a Caja Madrid ugyancsak részvényeket vásárolt a tőzsdén (most 22,99 százalék a bank tulajdoni aránya), és vele nem akart versenyezni. Az Iberia a napokban 2,99 százalékra emelte korábbi, egy százaléknál kisebb részét, és további 6,99 százaléknak közvetve a tulajdonosa.
A jelek szerint nagyobb sebességre kapcsolt Európában a Lufthansa, ellensúlyozandó a fúziók nyomán megerősödő más csoportosulásokat. A Handelsblatt értesülése szerint tavasszal vételi ajánlatot tett a Sabena-utód Brussels Airlines-ra. Ha létrejön a felvásárlás, akkor a német vállalat a Swiss megvétele utáni legfontosabb lépéssel megerősítheti pozícióit a földrészen, s azt később a brit Bmi bekebelezésével még javíthatja. Erre vonatkozó tervét a múlt héten közölte.
Az osztrák AUA-nál most már hivatalosan is beindult a partnerkeresés: a cég felhatalmazást kért a kormánytól a vállalat teljes privatizációjára, mert az megkönnyíti a lehetséges stratégiai partner megtalálását – közölte kedden az AUA felügyelőbizottságának elnöke. A vállalatban az osztrák állami vagyonkezelőnek (ÖIAG) 42,75 százalékos részesedése van.
Várhatóan még októberben eldől, melyik cég veszi át a vezetést az AUA-nál: a lehetséges partnerek között említik az elemzők a Lufthansát, az Air France–KLM párost, az orosz Aeroflotot és a török Turkish Airlinest.
Noha a második negyedben javult a helyzet – 11,7 milliós adózott eredmény keletkezett –, az első fél év egészében a hiány megközelítette az 50 millió eurót. Az év egészében is deficitet – 70-90 millió euró erejéig – vár a csoport, a tavalyi 3,3 milliós adózott eredmény helyett. A múlt év első fél évében még csak 8,6 millió euró volt a társaság vesztesége. Az idei első negyedben a hiány meghaladta a 60 milliót, főként az üzemanyag drágulása miatt. Bár a második negyedévben történt javulás, a vállalat vezetése úgy látja, egyedül már nem tudnak megállni a lábukon, szükségük van erősebb partnerre.
A brit társaság egy másik fontos lépést is tett a hosszú távra utazók még jobb kiszolgálása érdekében. Ez év tavaszán megalapította az OpenSkies légitársaságot, amely júniustól a Párizs, Orly–New York, JFK útvonalon üzemeltet járatokat. Az új cég repülőgépein üzleti, emelt szintű turista és turista osztályok között választhatnak az utasok.
Az új légitársaság egy Boeing–757 repülővel kezdte meg a működését. A második ilyen típusú gép a tervek szerint még ebben az évben a British Airways flottájából kerül át az OpenSkieshoz. A tervek szerint 2009-re hat repülő alkotja majd a légitársaság gépparkját. Az OpenSkies további járatokat üzemeltet majd különböző európai városokból New Yorkba, így például Amszterdamból, Brüsszelből, Frankfurtból és Milánóból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.