BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felemás reklámpiaci kilátások

A szórakoztatóiparban és a mé-diában (entertainment & media – e&m) tevékenykedő társaságoknak a következő öt évben komoly változásokhoz kell alkalmazkodniuk – áll a PricewaterhouseCoopers (PwC) Global Entertainment and Media Outlook 2008–2012 című jelentésében. A szektor a kutatók előrejelzése szerint a szóban forgó öt esztendőben átlagosan 6,6 százalékkal bővül, ennek eredményeként a globális piac mérete 2012-re eléri a 2200 milliárd dollárt.

A technológiai változások közül a PwC elemzése a széles sávú internet terjedésének gyorsulását és a mobilszegmens újabb – az internethasználatot, a televíziózást és a reklámokat egyaránt érintő – átalakulását emeli ki. A mozikban a kép fokozatosan háromdimenziósra, a nappaliban HD-felbontásúra vált, ez szintén lendületet adhat a növekedésnek.

A bevételek nagy része ugyanakkor az előrejelzés szerint továbbra is a hagyományos szegmensekben keletkezik. Az utób-biak közül a nagy vesztes a zeneipar, amelyben növekedés csupán a digitális értékesítéstől várható. Az online, illetve mobilértékesítésből származó bevétel az e&m ágazat teljes 2007-es bevételének öt százalékát adta, 2012-re ez a mutató 11 százalékra nőhet.

Az ágazat egészét illetően a növekedés motorja a „digitális generáció”. A fiatalok aránya pedig a feltörekvő piacokon jóval magasabb, mint az USA-ban vagy Nyugat-Európában: 25 éven aluliak adják például az indiai lakosság 50, a brazil népesség 43 százalékát – az Egyesült Államokban ez a mutató 34 százalék. Nem véletlen tehát, hogy a PwC Latin-Amerikában és a csendes-óceáni térségben várja a leggyorsabb ütemű (éves szinten átlagosan 10,6, illetve 8,8 százalékos) bővülést; Európa és a Közel-Kelet lesz – jórészt az orosz és az arab piac növekedésének köszönhetően – 6,8 százalékkal a második legdinamikusabb növekvő régió, míg az USA-ban, a legnagyobb piacon a kutatók az e&m szektorban „mindössze” 4,8 százalékos éves szintű bővülésre számítanak.

Az idei reklámpiaci kilátások fölött időközben gyülekeznek a viharfelhők. Az előrejelzések a két nagy sporteseményhez és az amerikai elnökválasztáshoz nagy reményeket fűztek, a világ vezető reklámozói azonban erről mintha nem vennének tudomást, és sorra jelentik be a marketingkiadások csökkentését. A világ első számú hirdetője, az éves szinten közel nyolcmilliárd dollárt költő Procter & Gamble jelenleg éppen marketingigazgatót vált; az új igazgató, Marc Pritchard pénzügyi vezetőként az elmúlt két évben főként a költségcsökkentő intézkedésekben jeleskedett, ezt várhatóan új pozíciójában is folytatja.

A detroiti – egyre kisebb – óriások is meghúzzák a nadrágszíjat. A General Motors 2005 óta (listaáron) körülbelül egymilliárd dollárral csökkentette reklámbüdzséjét, és további hasonló lépéseket tervez. A Ford, amely a második negyedévet soha nem látott mértékű, 8,7 milliárd dolláros veszteséggel zárta, csak az április–júniusi időszakban mintegy 200 millióval költött kevesebbet marketingre, mint egy évvel korábban. Az USA piacán a külföldi konkurencia is visszafogja magát: a Nissan pédául az áprilisban kezdődött üzleti évében 100 millió dollárral kurtítja meg az észak-amerikai reklámbüdzsét.

Csatlakozik a trendhez a Coca-Cola is: a legendásan nagy hirdető 2011 végére – éves szinten – 400-500 millió dolláros megtakarítást tűzött ki célul, ebből pedig a marketingosztálynak is ki kell vennie a részét.

A magyar reklámpiaci helyzet

A hazai reklámpiac bővülésének üteme évek óta elmarad az inflációtól, és várhatóan nem lesz ez másként az idén sem.

A MediaLab előrejelzése szerint a reklámtorta a tavalyi 202,4 milliárdról 214 milliárd forintra hízik. A legnagyobb mértékű – közel harminc-, illetve több mint tízszázalékos – növekedés az internettől és a kábeltévéktől várható.

Szakértők szerint a sajtó három, az országos televíziók pedig öt százalékkal növelik a reklámbevételüket, a közterületen stagnálás, a rádiós reklámpiacon pedig szerény mértékű visszaesés várható.

A MediaLab előrejelzése szerint a reklámtorta a tavalyi 202,4 milliárdról 214 milliárd forintra hízik. A legnagyobb mértékű – közel harminc-, illetve több mint tízszázalékos – növekedés az internettől és a kábeltévéktől várható.

Szakértők szerint a sajtó három, az országos televíziók pedig öt százalékkal növelik a reklámbevételüket, a közterületen stagnálás, a rádiós reklámpiacon pedig szerény mértékű visszaesés várható.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.