A világ legnagyobb teherautógyártója, a Daimler AG 1,7 milliárd dollárért megvásárolná a Kamaz 42 százalékát. Az orosz beruházási bank, a Troika Dialog ugyanakkor júniusban bejelentette: több lehetséges vásárlótól – Volvo, Iveco, Daimler – kért árajánlatot a tulajdonában lévő kisebbségi Kamaz-csomagra – jelentette a Reuters.
A Daimler szándéka mögött az áll, hogy a cég ilyen módon kívánja növelni az értékesítést az erőteljesen bővülő orosz piacon. A hat tonnánál nagyobb teherautók piacán – amelynek vezetője a Kamaz –, mintegy négymilliárd dollár értékben 154 ezer jármű kelt el tavaly. A gyár az elmúlt évben húsz százalékkal több,
52 648 teherautót adott el, és ennek nagy részét – több mint 39 ezret – belföldön. A cég 2007-es árbevétele 23 százalékkal emelkedve elérte a 85,25 milliárd rubelt, azaz a 3,65 milliárd dollárt.
A német járműipari óriás ugyanakkor Kínában is komoly lépésekre készül. A Bloomberg jelentése szerint két héten belül előzetes megállapodás születik Kína legnagyobb teher-
autógyárával, a Beiqi Foton Motorral egy vegyes vállalat létrehozásáról.
Miután Kínában is erőteljesen növekszik a szállítási igény, a tervek szerint a Pekingben létrehozandó cég Mercedes kamionokat és -motorokat, valamint Foton teherautókat gyárt majd. A Daimlernek ugyanakkor van már egy – a Foton anyacégével, a Beijing Automotive Industry Holdingsszal létrehozott – vegyes vállalata, amely Mercedes-Benz személyautókat állít elő Pekingben.
A Daimler AG – akárcsak a General Motors és a Toyota – azért igyekszik növelni tehergépkocsi-eladásait Kínában, hogy ellensúlyozza a csökkenő észak-amerikai igényt. Emiatt a cég tavaly 37 százalékkal kevesebb járművet gyártott az óceánon túl, és arra készül, hogy alig több mint felére csökkentse a kanadai Ontarióban működő üzemének létszámát. Kínában ugyanakkor az elmúlt két negyedév mindegyikében tíz százalékkal nőtt a kereslet. Erre alapozva az elmúlt évben 400 ezer haszonjárművet értékesített Beiqi Foton 2010-re már egymillió darab eladását tervezi.
Májusban pedig az indiai Hero csoport és a Daimler AG haszonjárműgyártó üzletága, a Daimler Trucks 360 millió eurós alaptőkével autóipari vegyes vállalatot hozott létre Daimler Hero Motor Corporation Ltd. (DHMC) néven. Az új cég – amelyben 60 százalék a Daimler részesedése – könnyű, közepes és nehéz haszonjárműveket állít elő saját márkanevén, eleinte csak az indiai piac részére.
A tervek szerint 2010-ben készülhet el az első teherautó, amelyben 80 százalékos lesz a helyi beszállítói arány. A német–indiai közös vállalat 700 millió eurót meghaladó értékű beruházással számol a következő öt év folyamán. A Hero csoport ötven éve alapított indiai családi vállalkozás, éves üzleti forgalma négymilliárd dollár.
A Daimler Trucks öt teherautó-márkája – Mercedes-Benz, Freightliner, Sterling, Western Star és Mitsubishi Fuso – 2007-ben összesen 467 667 járművet értékesített a világpiacon, együttes forgalmuk 28,466 milliárd eurót tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.