Cégvilág

Szuperaktív a budapesti raktárpiac

A budapesti ipari ingatlan kínálat 2008 első felében 1,2 millió m2. Ez az időszak rekord aktivitást mutatott mind keresleti mind kínálati oldalon.

A bruttó kereslet közel 160 000 m2-t ért el, ami a 2007 első felében regisztrál érték több mint duplája. A második negyedévben a kereslet 45 százalékos növekedést mutatott a 2007 hasonló időszakában mért értékhez viszonyítva míg 6 000 m2-el volt több az év első felében regisztrál kereslethez képest - derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) összegzéséből.

Az új kínálat is rekord szintű volt, 138 000 m2 új ipari terület került piacra, ez a tavalyi azonos hat hónapabn regisztrált méret több mint háromszorosa. Ezen terület közel 80 százaléka különböző ProLogis Parkok bővülése következtében nőtt, és csupán 3 új projektet adtak át. Az év második felében is a már meglévő parkok növekedése  fogja kitenni az új kínálat túlnyomó részét - vélik a nemzetközi tanácsadó cég elemzői.

Rámutatnak ugyanakkor, hogy  a kihasználatlanság jelentősen nőtt miután a Rynart elhagyta biatorbágyi telepét és jelenleg 17 százalékon áll. Az erős jövőbeli kínálat ellenére nem várható hasonló ugrás a rátában, mivel több előbérleti szerződést is kötöttek a piacra kerülő raktárakban.

A fejlesztők korán felfedezték a bővülő autópálya hálózatban rejlő lehetőségeket az M1, M7, M0, M5 illetve M3 autópályák környékén, fejlesztéseiket módszeresen ezek köré helyezték. Ennek következtében a Budapesti ipari három elkülöníthető alpiacra oszlik név szerint: Budapest Nyugat, Budapest Dél és Budapest Észak.

Budapest Nyugat egy fejlett alpiac a Duna nyugati oldalán, melyet a logisztikai raktárak és a nagykereskedelmet szolgáló raktárak dominálnak az M1-M7 autópályák környékén illetve az M1-M7-M0 autópályák által bezárt „arany háromszögben”. A Duna keleti oldalán elhelyezkedő Budapest Dél alpiac is hasonlóan fejlett, mely a Ferihegyi repülőtér környéki raktárakat magába foglalva a leendő M31 autóút és M0 autópálya csomópontjáig tart. A legkisebb alpiac Budapest Észak, mely a Duna északi részén helyezkedik el. Ezen a területen több fejlesztés is várható az M0 híd elkészülését követően - vetítik előre a CBRE szakértői.

Budapest raktárpiac CBRE
Kapcsolódó cikkek