A hűtőgép a nagy vesztes
Szerencsés évet zárunk, ha a karácsonyi szezon forgalmának visszaesése kisebb lesz 20 százaléknál – mondta lapunknak az egyik nagy elektronikai áruház magát megnevezni nem kívánó vezetője, hozzáfűzve: vége annak az időszaknak, amikor a megszorítások ellenére – hitelre – tovább folyt a vásárlás. Ma már nullaszázalékos THM-mel is nehéz az értélesítés, és piaci információk szerint a bankoknál a korábbi 80 százalékról körülbelül 50-re csökkent a pozitív hitelbírálatok aránya.
Rohrböck András, a 138 boltot üzemeltető Euronics Kft. és annak résztulajdonosa, a Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója pedig úgy tájékoztatta lapunkat, hogy tapasztalataik szerint, ha kevesebben vásárolnak is hitelre, az összesített érték a tervek szintjén maradt, mert a jó adósok magasabb összegre kapnak hitelt, mint egy éve. Piackutatási adatokat idézve a cégvezető elmondta, hogy a világválság kirobbanása előtt, augusztus végéig csupán a szórakoztatóelektronikai termékekből származott árbevétel-növekedés Magyarországon, azonban úgy, hogy az eladott cikkek átlagára 15 százalékkal emelkedett. Ez nem drágulást jelent – figyelmeztet Rohrböck András –, hanem azt, hogy a futball Európa-bajnokság és az olimpia miatt nagy számban cserélték le a hagyományos tévét annál magasabb árfekvésű lapos televízióra. A tendenciák alapján a karácsonyi szezonban a legkapósabbnak az MP4-lejátszók, az autós navigációs berendezések, valamint a laptopok és a monitorok lesznek.
A fehéráruk piacának idei nagy vesztese a hűtőgép, amelyből mintegy 15 százalékkal kelt el kevesebb, ugyanakkor a mosogatógépekből és szárítógépekből mind a darabszámot, mind az értéket tekintve nő a forgalom, ha egyelőre nem is jelentősen. A kis háztartási gépek közül szinte kizárólag a motoros fogkefék és a hajápoló eszközök forgalma bővül.
Bár a piac úgyszólván minden kategóiában szűkült, az Euronics hálózat növelte forgalmát. A konkurens lánc, az Elektropont 70 boltjának bezárása (VG, október 31., 14. oldal) pedig tovább növeli az Euronics piaci pozícióit, hiszen az egységei nagyjából ugyanazokon a településeken működnek, ahol az Elektropontok voltak.
Az OBI forgalma 2,5-3 százalékkal növekedett az idén a bázishoz képest, de amíg az észak- és kelet-magyarországi megyékben 7-8 százalékos volt a csökkenés, az ország másik felén 10-15 százalékos fellendülést regisztráltunk – foglalta össze Reiter László, a 21 áruházzal rendelkező OBI Hungary Retail Kft. vezetője, kiemelve ugyanakkor, hogy az építőanyag-forgalmazás jelentősen csökkent. A lakáskultúra- és a szerszámszegmens a tavalyi számokat hozza, míg a kertészeti osztályok a várakozásokat meghaladó eredményt érnek el. A karácsonyi árukínálatot – a díszektől a gyertyákig – a kertosztályokra telepítették.
Érdekes ugyanakkor – említette Reiter László –, hogy karácsony előtt hagyományosan fellendül, még a lakberendezési termékeknél is jobb eredményt ér el a kéziszerszámok forgalma: biztosan sok családban lesz a fa alatt fúrógép vagy flex.
A kereskedelmet sújtó receszszió ellenére a cég holnap Szegeden, december közepén pedig Kecskeméten nyit új áruházat.
A karácsonyi vásárról még korai beszélni, az óraimportőrök amúgy is azzal vannak elfoglalva, hogy miként árazzák be a közelmúltban szélsőségesen ingadozó árfolyamon beérkezett termékeket – mondja a Seiko óragyár márkaképviselete, a TMC Kft. vezetője, Lichtenberger Attila. Különösen azok a cégek vannak gondban, akik számára hol 140, hol pedig 220 forintos dollárárfolyamon érkeztek az áruk. A Seiko másik két márkáját, a Lorust és a Pulsart is forgalmazó cég úgy látja, 20 ezer forint alatt jól fogy a Lorus, ám a 40–100 ezer forintos ársávban mintha megállt volna az élet. Másrészt a Seiko hat éve bevezetett elit kollekciójának 100– 300 ezer forint közti darabjai igen kelendőek, és ezek magyarországi forgalma még a kelet-európai összehasonlításban is kiemelkedő. Amint Lichtenberger Attila mondja, a luxusszegmensben a vásárlók jobban elfogadják az árfolyamhullámzás hatásait.
A 12 luxusóra- és -ékszermárkát importáló Watch de Luxe Kft. társtulajdonosa, Szerb Gábor is úgy tapasztalta, hogy a luxusszegmens forgalmában egyelőre nincs változás, de mint hozzátette, némi izgalommal várják a pénzügyi krízis hatását. A 2004-ben nyitott Kristóf téri szaküzlet az elmúlt évben érte el legnagyobb forgalmát, és azt remélik, hogy a már tavaly is kínált márkák forgalma továbbra is hozza a bázisnak megfelelő számokat, valamint hogy az idén bevezetett Vacheron Constantin óramárka még némi forgalombővülést is eredményez.


