Szerencsés évet zárunk, ha a karácsonyi szezon forgalmának visszaesése kisebb lesz 20 százaléknál – mondta lapunknak az egyik nagy elektronikai áruház magát megnevezni nem kívánó vezetője, hozzáfűzve: vége annak az időszaknak, amikor a megszorítások ellenére – hitelre – tovább folyt a vásárlás. Ma már nullaszázalékos THM-mel is nehéz az értélesítés, és piaci információk szerint a bankoknál a korábbi 80 százalékról körülbelül 50-re csökkent a pozitív hitelbírálatok aránya.
Rohrböck András, a 138 boltot üzemeltető Euronics Kft. és annak résztulajdonosa, a Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója pedig úgy tájékoztatta lapunkat, hogy tapasztalataik szerint, ha kevesebben vásárolnak is hitelre, az összesített érték a tervek szintjén maradt, mert a jó adósok magasabb összegre kapnak hitelt, mint egy éve. Piackutatási adatokat idézve a cégvezető elmondta, hogy a világválság kirobbanása előtt, augusztus végéig csupán a szórakoztatóelektronikai termékekből származott árbevétel-növekedés Magyarországon, azonban úgy, hogy az eladott cikkek átlagára 15 százalékkal emelkedett. Ez nem drágulást jelent – figyelmeztet Rohrböck András –, hanem azt, hogy a futball Európa-bajnokság és az olimpia miatt nagy számban cserélték le a hagyományos tévét annál magasabb árfekvésű lapos televízióra. A tendenciák alapján a karácsonyi szezonban a legkapósabbnak az MP4-lejátszók, az autós navigációs berendezések, valamint a laptopok és a monitorok lesznek.
A fehéráruk piacának idei nagy vesztese a hűtőgép, amelyből mintegy 15 százalékkal kelt el kevesebb, ugyanakkor a mosogatógépekből és szárítógépekből mind a darabszámot, mind az értéket tekintve nő a forgalom, ha egyelőre nem is jelentősen. A kis háztartási gépek közül szinte kizárólag a motoros fogkefék és a hajápoló eszközök forgalma bővül.
Bár a piac úgyszólván minden kategóiában szűkült, az Euronics hálózat növelte forgalmát. A konkurens lánc, az Elektropont 70 boltjának bezárása (VG, október 31., 14. oldal) pedig tovább növeli az Euronics piaci pozícióit, hiszen az egységei nagyjából ugyanazokon a településeken működnek, ahol az Elektropontok voltak.
Az OBI forgalma 2,5-3 százalékkal növekedett az idén a bázishoz képest, de amíg az észak- és kelet-magyarországi megyékben 7-8 százalékos volt a csökkenés, az ország másik felén 10-15 százalékos fellendülést regisztráltunk – foglalta össze Reiter László, a 21 áruházzal rendelkező OBI Hungary Retail Kft. vezetője, kiemelve ugyanakkor, hogy az építőanyag-forgalmazás jelentősen csökkent. A lakáskultúra- és a szerszámszegmens a tavalyi számokat hozza, míg a kertészeti osztályok a várakozásokat meghaladó eredményt érnek el. A karácsonyi árukínálatot – a díszektől a gyertyákig – a kertosztályokra telepítették.
Érdekes ugyanakkor – említette Reiter László –, hogy karácsony előtt hagyományosan fellendül, még a lakberendezési termékeknél is jobb eredményt ér el a kéziszerszámok forgalma: biztosan sok családban lesz a fa alatt fúrógép vagy flex.
A kereskedelmet sújtó receszszió ellenére a cég holnap Szegeden, december közepén pedig Kecskeméten nyit új áruházat.
A karácsonyi vásárról még korai beszélni, az óraimportőrök amúgy is azzal vannak elfoglalva, hogy miként árazzák be a közelmúltban szélsőségesen ingadozó árfolyamon beérkezett termékeket – mondja a Seiko óragyár márkaképviselete, a TMC Kft. vezetője, Lichtenberger Attila. Különösen azok a cégek vannak gondban, akik számára hol 140, hol pedig 220 forintos dollárárfolyamon érkeztek az áruk. A Seiko másik két márkáját, a Lorust és a Pulsart is forgalmazó cég úgy látja, 20 ezer forint alatt jól fogy a Lorus, ám a 40–100 ezer forintos ársávban mintha megállt volna az élet. Másrészt a Seiko hat éve bevezetett elit kollekciójának 100– 300 ezer forint közti darabjai igen kelendőek, és ezek magyarországi forgalma még a kelet-európai összehasonlításban is kiemelkedő. Amint Lichtenberger Attila mondja, a luxusszegmensben a vásárlók jobban elfogadják az árfolyamhullámzás hatásait.
A 12 luxusóra- és -ékszermárkát importáló Watch de Luxe Kft. társtulajdonosa, Szerb Gábor is úgy tapasztalta, hogy a luxusszegmens forgalmában egyelőre nincs változás, de mint hozzátette, némi izgalommal várják a pénzügyi krízis hatását. A 2004-ben nyitott Kristóf téri szaküzlet az elmúlt évben érte el legnagyobb forgalmát, és azt remélik, hogy a már tavaly is kínált márkák forgalma továbbra is hozza a bázisnak megfelelő számokat, valamint hogy az idén bevezetett Vacheron Constantin óramárka még némi forgalombővülést is eredményez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.