Veszteséget jelentett Sumner Redstone egyik médiacége, a CBS Corp. a harmadik negyedévben. A társaság 12,5 milliárd dolláros mínusszal zárta a július és szeptember közötti időszakot, és költségcsökkentéseket ígért a következő hónapokra, ha a hirdetők a pénzpiaci krízisre hivatkozva tovább mérséklik reklámköltéseiket. A gigantikus veszteséget egyébként főleg az okozta, hogy a cégnek 14,1 milliárd dollárt kellett leírnia rádió- és tévéállomásai amortizációja miatt. A leírások és egyedi tételek nélkül számított nyereség 290,3 millió dollár lett, ez 15,4 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.
A hirdetési bevételek apadása is érzékenyen érinti a CBS-t, a televíziós ágazat, amely a társaság forgalmának kétharmadát hozza, 14 százalékos reklámbevétel-csökkenésről számolt be a harmadik negyedben. Ez magyarázatuk szerint a gazdaság lassulása mellett annak is a következménye, hogy a konkurens NBC a kínai olimpiai játékok közvetítése idején elcsábította a nézőket, az elnökválasztási gyűlésekről szóló tudósítások idején pedig korlátozottak a hirdetési lehetőségek.
A szintén a Redstone érdekeltségébe – és néhány éve még a CBS-szel közös cégbe – tartozó, Magyarországon a Music TV-t, a Vivát, a Comedy Centralt és a Nikkelodeont működtető Viacom is gyenge harmadik negyedévet zárt. A társaság teljes bevétele ugyan éves összevetésben 4,2 százalékkal, 3,41 milliárd dollárra hízott, és meghaladta a Bloomberg elemzőinek várakozásait, a profitja viszont 37 százalékkal esett a vizsgált időszakban a csökkenő reklámbevételek mellett a Paramount Picture vesztesége miatt. A társaság tavaly még 641 millió dolláros nettó nyereséget ért el a harmadik negyedévben, az idén viszont alig több mint 400 millió dollár lett a profit, ez egyébként egybevág az október 10-én nyilvánosságra hozott profittervvel.
A kábeltévék – amelyek a Viacom működési eredményéből tavaly 97 százalékkal részesedtek – reklámbevétele 3 százalékkal esett vissza, a mozirészleg pedig 19 millió dolláros veszteséggel zárta a szeptemberrel végződő negyedévet, mivel az idei jegyeladások elmaradtak a tavalyiaktól. Tavaly még 72 millió dollár volt a mozirészleg nyeresége, főleg a Transformers című film sikerének köszönhetően, világszerte 708 millió dolláros bevételt hozott a Viacomnak. Az idei harmadik negyed legnagyobb dobása, a Trópusi vihar azonban mindössze 176,5 millió dolláros forgalmat produkált.
A Media Networks működési eredménye 4,4 százalékkal, 761 millió dollárra csökkent, a bevétele azonban 6,5 százalékkal, 2,13 milliárd dollárra gyarapodott.
A romló eredmények láttán nem csoda, hogy a CBS részvényei egy év alatt értékük csaknem kétharmadát veszítették el a tőzsdén, míg a Viacom-papírok árfolyama megfeleződött. Redstone-nak további rossz hír, hogy mozihálózatot működtető cége, a National Amusement is anyagi nehézségekkel küzd, ezek rendezéséhez 233 millió dollár értékű, szavazati jogokat nem biztosító CBS-es és viacomos pakettet kellett október 10-én értékesítenie. A részvényeket padlóáron adta tovább, a 17 millió CBS-es papír darabjáért mindössze 7,1 dollárt kapott. Többször felröppent a hírekben, hogy az 1,6 milliárd dolláros adósságteher alatt nyögő National Amusement kedvéért a milliárdos esetleg még több CBS- vagy Viacom-részvénytől is megszabadulna, Redstone azonban cáfolta a hírt. Legutóbb kijelentette, hogy a mozicég értékes ingatlanokkal rendelkezik, és akár ezeket is felhasználhatja a hitelezők kielégítésére. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.