Cégvilág

Indulhat a digitális rádió

Decemberben indul a kereskedelmi digitális földi rádiós műsorszórás – közölte az Antenna Hungária (AH). Az alig egy hónap múlva esedékes startig azonban még sok minden kérdéses. Annyit már lehet tudni, hogy a három közszolgálati rádió, az MR1, az MR2, az MR3, valamint a Katolikus Rádió ott lesz a digitális platformon, emellett szándéknyilatkozatában az InfoRádió, a Klub Rádió és a Lánchíd Rádió is jelezte, hogy mihamarabb fel szeretne kerülni rá. „Számos további kereskedelmi rádióval tárgyalunk még” – közölte lapunkkal Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője, azt azonban még nem tudta megmondani, az igazi „húzóneveknek” számító adók, például a Danubius és a Sláger ott lesznek-e a digitális kínálatban. Heal Edina, a Sláger Rádió és Bartucz László, a Danubius Rádió vezérigazgatója is megerősítette, tárgyalnak az AH-val, megegyezés azonban egyelőre nem született. A Danubius emellett közölte, a digitális rádiós hálózathoz csak az FM-csatornán lévő szolgáltatásuk megtartása mellett csatlakozna.

A hírközlési hatóság oldalán publikált szerződés alapján egyébként a rádióknak a digitális műsorszórásért évente néhány tízmillió forintot kell majd fizetniük. Egy úgynevezett „capacity unit” óránkénti ára ugyanis 167 forintba kerül, vagyis 50-52 capacity unitot használó átlagos zenei rádió így évi 365 nappal és napi 24 órás adással számolva nagyjából 75 millió forintból úszhatja meg a teljes lefedettséget, egy ennél kisebb kapacitással működő „beszélgetős” rádió pedig akár 50 millió forinttal is ott lehet az összes háztartásban. Persze csak évek múlva. Az úgynevezett DAB+ tömörítési eljárással sugárzott műsorok ugyanis egyelőre csupán a lakosság mintegy 30 százalékához juthatnak el Budapesten és környékén. A teljes lefedettség kiépítését az Antenna Hungária 2013–2014 környékére tervezi. A jelek dekódolásához ráadásul megfelelő készülék is kellene, ezen a téren viszont jelenleg a hazai boltok választéka finoman szólva is szegényes. Az ElectroWorldben nem lehet ilyen masinát kapni, a Media Markt budaörsi üzletében pedig egyetlen mikrohifi volt képes a csúcstechnika vételére, ezt a készüléket azonban igen drágán, 110 ezer forintért kínálta az áruház.

A Danubius is elismeri, a digitális átálláshoz kulcsfontosságú, hogy elterjedjenek a megfelelő készülékek. Bartucz éppen ezért felhívást intézett a többi adóhoz, csatlakozzon a Danubius kezdeményezéséhez, amelynek célja a digitális rádiózás népszerűsítése. A rádiók elsősorban saját erőforrásaik, reklámidejük felhasználásával népszerűsítenék a digitális adást, és segítenék az erre alkalmas vevőkészülékek elterjedését országszerte.

Kérdés azonban, lesz-e kedvük a hallgatóknak beruházni arra, hogy az adókat digitális minőségben is foghassák. „Autóban ülve, forgalomban az analóg FM-rádiók és a digitális adás közötti minőségi különbség nem annyira érzékelhető, mint például a televízió esetében az analóg és digitális földi tv-műsorok között” – ismeri el Tóth András, de hozzáteszi, egy túlnyomórészt zenét sugárzó csatornánál viszont a minőségi különbség nyugodt körülmények között érezhetővé válik. Ezt egészíthetik még ki olyan pluszinformációk, mint a zeneszámok címének megjelenítése, vagy közlekedési információk küldése akár közvetlenül az autós GPS-ére. Hosszabb távon a digitális rádiózás előnye emellett, hogy mivel egy frekvencián 18-20 program is elfér, a hálózat bővülésével a jelenleginél több rádió műsora juthat el az ország teljes lakosságához. VG

Egy hullámhosszon

Saját kreatív csapat felállításával erősödött az Egy hullámhosszon rádiós együttműködés. Az országos, regionális és helyi sugárzású adók által delegált kreatív szakemberek közösen dolgozzák ki a december végéig tartó kampányidőszak üzeneteit.

Az ügynökségi és marketinges szakembereket megcélzó kampány első időszakára készült spotnak az az üzenete, hogy a magyar rádiók közönsége hűséges, a hallgatók száma még mindig csaknem nyolcmillió.



Az ügynökségi és marketinges szakembereket megcélzó kampány első időszakára készült spotnak az az üzenete, hogy a magyar rádiók közönsége hűséges, a hallgatók száma még mindig csaknem nyolcmillió. Egy hullámhosszon Saját kreatív csapat felállításával erősödött az Egy hullámhosszon rádiós együttműködés. Az országos, regionális és helyi sugárzású adók által delegált kreatív szakemberek közösen dolgozzák ki a december végéig tartó kampányidőszak üzeneteit.

Az ügynökségi és marketinges szakembereket megcélzó kampány első időszakára készült spotnak az az üzenete, hogy a magyar rádiók közönsége hűséges, a hallgatók száma még mindig csaknem nyolcmillió.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek