Cégvilág

Sebességváltó autószalonok

Az autókereskedő vállalkozások akár százas nagyságrendű csődje és 10 százalékos eladáscsökkenés várható jövőre Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint. Ez azt jelentené, hogy 2009-ben körülbelül 140 ezer új személygépkocsi találhat gazdára, míg az elmúlt évet

176 978 darab eladásával zárták az MGE tagvállalatai, ez 5,8 százalékos csökkenést jelentett.

Az idei első tíz hónapban 6 százalékkal kevesebb, összesen 138 197 új személyautó kelt el, de az MGE adatai alapján az október már 15,8 százalékos forgalomszűkülést mutatott, és lapunk értesülései szerint azóta cseppet sem javult a helyzet. Az idei csökkenés szinte kizárólag a kiskocsik kategóriáját sújtotta: ezekből szinte pontosan 9 ezerrel kevesebbet vettek, mint egy évvel korábban.

Ideje szembenézni a realitásokkal – jelentette ki Erdélyi Péter, a szövetség társelnöke, rámutatva, a gazdaságilag sokkal erősebb Csehországban mindig 170 ezer körüli volt az új autók piaca, míg nálunk a 120 havi futamidőre adott hitelek révén évekig több mint 200 ezer kocsi kelt el.

Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy az erre a mennyiségre létrehozott márkakereskedői hálózat ekkora forgalomesés miatt munka és bevétel nélkül marad. Ami a százmilliós hitelekkel korszerű kereskedéseket felépített vállalkozások várható csődjét illeti, Győző Gábor szerint az nem is meglepő a mára kialakult pénzügyi helyzetben. A súlyos adósságokkal terhelt vállalkozóknak legalább félezer új autót kell eladniuk évente, hogy ne legyenek veszteségesek. Ugyanakkor elsősorban nem a kereskedések nagyszámú megszűnése, hanem inkább vállalkozások összeolvadása, tehát piaci koncentráció várható a jövő évben.

Erdélyi Péter elmondta, néhány éve, amióta az EU liberalizálta az autópiacot, és már nem jár a garancia elvesztésével, ha nem márkaszervizbe hordják a kocsit, nehéz idők járnak a magyar dílerekre. Korábban ugyanis gyakorlatilag a szervizek tartották el a márkakereskedéseket. A független szervizek azonban olcsóbbak, különösen azért, mert a gyárival megegyező, csak a márka feliratát nem viselő alkatrészeket használnak.

Sajnálatosan a magyar piac mindig eladáscentrikus volt, mert jól mutatott az értékesítési darabszám a gyáraknak küldött jelentésekben. Emiatt jelenhettek meg a piacon a nullaszázalékos önerővel, tíz évre adott hitelek, amelyek hitelközvetítési jutaléka persze a kereskedőknek is jól jött. Amióta azonban megszigorították a hitelbírálatot, ez a bevételi forrás is erőteljesen apad.

Ebben a helyzetben sokat segítene a kereskedőknek, ha a biztosítók nem adnának készpénzt az autósoknak töréskár esetén. Mert azzal a pénzzel legtöbbször valahol (számla nélkül) kijavíttatják a hibát, de korántsem biztos, hogy olyan műhelyben, amely közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból egyaránt jól működik. Ezért az MGE, valamint a vele összefogott Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége azt szeretné, ha a biztosítók csak számla ellenében rendeznék a kárt. Ekkor nagyobb valószínűséggel vinnék márkaszervizbe a kocsit a tulajdonosok.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek