Cégvilág

Élénkül a piac az M0 új, keleti szakaszánál

Alig öt hónapja adták át az M0 gyűrű új, keleti-északkeleti szakaszát, a környék ingatlanpiaca mindinkább előtérbe kerül a jót telkekre vagy bérleményekre vadászók szemében. Az építési telkek, házak és lakások ára egyelőre nem mutat átlagon felüli emelkedést, de határozott élénkülés tapasztalható mind a kínálati, mind a keresleti oldalon.

Alig öt hónapja adták át az M0 gyűrű új, keleti-északkeleti szakaszát, a környék ingatlanpiaca mindinkább előtérbe kerül a jót telkekre vagy bérleményekre vadászók szemében. Az építési telkek, házak és lakások ára egyelőre nem mutat átlagon felüli emelkedést, de határozott élénkülés tapasztalható mind a kínálati,  mind a keresleti oldalon.

Persze, főleg a logisztikai létesítmények játszák a főszerepet, hiszen az autóút felértékelte a becsatlakozó autópályák és főútvonalak csomópontjait. A WING folytatja a fóti East Gate Business Park beruházást, ahol összesen 160 ezer négyzetméternyi bérterületet alakítanak ki, főleg raktárakat. Már most jelentős a bérlői érdeklődés, várhatóan az eredeti ütemterv szerint épülhet így a komplexum.

Januárban hozzáláttak a negyedik ütem építéséhez az új Megyeri híd pesti oldalához közeli Európa Centernél. Egy 5 200 m2 és egy 3 200 m2 bruttó szintterületű háromszintes épületben bérelhető iroda- és raktárhelyiségeket alakítanak ki. Az e-build szerint az Európa Center negyedik ütemének átadása 2009. júniusára várható. A beruházó Terra Invest Zrt.-nek résztulajdonosa a Magyar Fejlesztési Bank, amely hitelezőként is részt vesz az Európa Center fejlesztésében. A Dobó laktanya 20 hektáros területén lévő Európa Centerben összesen 60 000 m2 raktárat, 12 000 m2 irodát, illetve egy 8 000 m2-es bemutatótermet alakítanak ki.

Az érintett települések -- Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Nagytarcsa, Pécel, Maglód, Gyömrő, Üllő, Ecser
valamint Vecsés -- önkormányzatai rohamléptekben készítik elő a hozzájuk tartozó területek rendezési tervét, valamint az átminősítések és a parcellázások is gyorsabban haladnak, mint néhány éve." -- mondta
Csikós Balázs, a főváros külső kerületeiben több lakásprojekttel is jelen lévő Elephant Holding igazgatója.

A hivatalok ébredésének oka, hogy az M0-ásnak köszönhetően nem csak a kereskedelmi és logisztikai, de a lakóingatlanok iránti kereslet is nő. Sokan, akik eddig nem számoltak a drága budai, vagy nehezen elérhető
pesti agglomerációba költözéssel, most megfontolják ezt; valamint jelentős azok aránya is, akik a távolabbi városokból, vidéki településekről igyekeznek a főváros keleti részének vonzáskörzetében otthont találni maguknak.

A növekvő kereslet mindenképpen intenzívebb építési tevékenységet eredményez az M0-ás környékén. Jóllehet, a szakértők nem a "klasszikus" többemeletes, soklakásos lakóparkok további térhódítását vetítik előre, a körgyűrű vonzásában épülő projektek inkább a tágasabb kialakítású lakókertek, villaparkok mintáját követik. Ennek megfelelően a beruházók többemeletes épületek helyett inkább szellős sorházakban gondolkodnak, négy- legfeljebb nyolclakásos társasházakban, ikerházakban.

"A lakáskeresők nem a város zsúfoltságát keresve költöznek az agglomerációba, inkább szabad levegőre, élettérre vágynak. A kert legyen minél nagyobb, tágasabb, hogy kompenzálja a napi ingázást."- érzékelteti a fejlesztői logikát Csikós Balázs. Az Elephant prognózisa szerint ugyanakkor gyakori lesz az is, hogy az  építési terület egy részét nagyméretű, 2000-3000 négyzetméteres  villaparcellaként értékesítik. Sokan tehát azért vesznek telket az M0-ás vonzáskörzetében, hogy felépítsék saját házukat a frissen parcellázott
területeken. A szakértők szerint ebben a szegmensben igen elterjedtek a nem tradicionális építési módszerek, a könnyűszerkezetes és gerendaházak, valamint az alternatív energiaforrások (hőszivattyúk és
napelemek) tudatos kiaknázása.

Az M0-ás gyorsforgalmi út menti önkormányzatok gőzerővel készülnek arra, hogy megfelelő teret biztosítsanak a körgyűrű mentén várhatóan gombamód szaporodó kereskedelmi beruházásoknak. Amint azt Harmat Levente, az Elephant Holding leányvállalataként működő Rákos mezeje Zrt. vezetője elmondta már számos nemzetközi vállalat és hipermarket lekötötte a fejlesztési területeket az új út mentén. Ezeken a telkeken az építkezés
megindulását a beruházók általában az elkerülő gyorsforgalmi út átadásához kötik.

Mivel a tapasztalatok szerint az első nagyberuházás vonzza a többi kis- és nagykereskedelmi áruházláncot, elosztó központot, a szakember erőteljes gazdasági növekedést prognosztizál az érintett részen. "A
keleti szektor megnyitásával /Csömör, és Vecsés között is /lejátszódhat az a folyamat, amely meghatározta Törökbálint és Budaörs fejlődését az elmúlt 10 évben."


keret
Főszerepek

Az M0-ás körgyűrű új szakasza az ún. keleti szektor magában foglalja a Megyeri hidat, valamint az M3-ast az M4-essel összekötő új szakaszt. A két, hamarosan átadásra kerülő szakaszon, mely kiegészül a már átadott,
a Megyeri híd és az M3-as autópálya között futó 2B jelű gyorsforgalmi úttal, az autósok 2x2 sávos úton juthatnak el Budakalásztól az M3-as, az M4-es, az M5-ös és az M7-es autópályák érintésével az M1-es autópályához.
M0-ás gyűrűnek négy fő szerepe van: összeköti és hálózattá szervezi a sugárirányú gyorsforgalmi utakat, tehermentesíti a főváros sűrűn lakott belső területeit az átmenő forgalomtól, forgalmi gyűjtő, elosztó
szerepet lát el, valamint elősegíti a fővárosi külső kerületek, és az agglomerációs települések egymás közötti forgalmának lebonyolítását.

Elephant Holding M0 Csikós Balázs
Kapcsolódó cikkek