Cégvilág

Kilogrammonként csak 10-20 forinttal drágult a főtt sonka

A legutóbbi két húsvéti időszakban a főtt sonka mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalma egyformán alakult, 7-7 ezer tonna felett. Stabilan mintegy 12 milliárd forintért adtak el főtt sonkát a boltokban mindkét alkalommal, az ünnepet megelőző és követő, összesen hat hónap során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

A húsvéti szezonban tavaly alig változott a főtt sonka mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára. Egy kilogramm átlag 1 408 forintba került kimérve a boltokban múlt év március-áprilisban, míg az egy évvel azelőtti hasonló szezonális periódusban 1 398 forintba. Önkiszolgálásban is csekély mértékű, kilogrammonként 20 forintos drágulást regisztrált a Nielsen. (1964 forintról 1984-re). A stabil átlagárak egyik fontos oka, hogy a gyártók termékfejlesztési stratégiájukban alacsony árakra törekednek.

Ebben a termékcsoportban is kezdenek előtérbe kerülni a kereskedelmi márkák. Mennyiségben a forgalom 29 százalékát vitték el tavaly március-áprilisban, míg két évvel korábban még csak 20 százalékát.
   
Értékben önkiszolgálásra előrecsomagolt főtt sonkából adtak el 56 százalékot a legutóbbi három évben. Ha viszont a mennyiséget nézzük, akkor a kimért termékek mutatója magasabb. Önkiszolgálásban az eladott mennyiség 45 százaléka jutott a főleg diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló, 401-2 500 négyzetméteres csatornára, tavaly január-júniusban. A hipermarket részaránya ugyanakkor 33 százalék.

A 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek mutatója 23 százalék. Itt az arányok az utóbbi három évben stabilak. A kimért értékesítésből mennyiségben 43 százalékkal részesedtek a hagyományos boltok, 30-cal a hipermarketek és 20-szal a 401-2 500 négyzetméteres szegmens.

önkiszolgáló húsvét Nielsen hipermarket sonka
Kapcsolódó cikkek