Emiatt az idén már csak 85 ezer új autó eladását tartja valószínűnek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), hacsak nem történik piacélénkítő kormányzati lépés. „Nagy eredmény, hogy már szakállamtitkári szinten tárgyalunk az államilag támogatott vásárlásösztönző autócsere-programról” – mondta lapunknak az MGE elnöke, Győző Gábor.
Ezzel szemben azonban Mester Zoltán, a gazdasági tárca szakállamtitkára azt mondta kérdésünkre, hogy a minisztérium vizsgálja az MGE javaslatait, azonban nincs még kialakult kormányzati álláspont.
Az új kormány a válságkezelő program kapcsán dönthet egy esetleges forgalomélénkítő programról, ám a szakállamtitkár hangsúlyozta, hogy az nem lenne jelentős hatással a magyarországi autógyártásra. A program valószínűleg elsősorban a kereskedések támogatását jelentené, ám a túlméretezett hálózat költségvetési pénzből való fenntartása nem feltétlenül indokolt.
Hiszen még a tavalyi értékesítési szint elérése is részben annak volt köszönhető, hogy az elmúlt évben még jelentős volt a 10 éves futamidejű, nullaszázalékos önrésszel induló autóvásárlási hitelek aránya.
A PSZÁF által kockázatosnak tartott hitelezési konstrukció miatt aztán több tízezer kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez, mivel a tulajdonos nem tudott fizetni, és a tartozás összege nagyobb volt a kocsi piaci értékénél. A PSZÁF az idén már nem teszi lehetővé a kereslet ilyen módon való mesterséges élénkítését.