BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-boltokat kerüli a válság

A teljes hazai kiskereskedelmi forgalom egy százaléka már az interneten zajlik, gombamód szaporodnak a világhálón árusító vállalkozások, és a vásárlók száma is megközelíti a háromnegyed milliót – állapítja meg legfrissebb felmérésében a GKIeNET. A piackutató adatai szerint az idei első fél év végére az interneten, kosaras rendszerben árusító kiskereskedelmi áruházak száma elérte a 2400-at. Tavaly az összesített forgalmuk 63 milliárd forint volt; az idén várakozásaik szerint felével nőhet az e-kiskereskedelem, így az összbevétel 95 milliárd körül alakulhat.

A hagyományos kiskereskedelemhez hasonlóan nagyon megosztott az ezen a területen működő vállalkozások mérete, itt is megtalálhatók a néhány milliós bevételű társaságok éppúgy, mint az igen jelentős forgalmúak. A piackutató vállalat becslése alapján 2008-ban az online kiskereskedelmi boltok közel felének az éves nettó árbevétele nem érte el az ötmillió forintot sem, de ez javuló tendenciaként fogható fel, hiszen két-három éve még az áruházaknak több mint a háromnegyede tartozott ebbe a kategóriába. Mindez azt is jelzi, hogy a valóban életképes ötletek jó üzleti modellel ötvözve sikeres vállalkozást eredményezhetnek, míg ennek ellenkezője csak életképtelen próbálkozás, és gyors „bezárásra” ítéltetett. Tény mindenesetre, hogy a forgalom négyötödét továbbra is a húsz legnagyobb e-bolt generálja.

Az internetes vásárlás szélesebb körű terjedését még mindig akadályozza a fogyasztói bizalom hiánya – derül ki ugyanakkor a GKIeNET felméréséből. A vásárlók ugyanis nem szívesen fizetnek előre olyan termékekért, amelyeket fizikai valójukban nem tapasztalhatnak meg. Ezért nem meglepő a felmérés azon megállapítása, amely szerint a 2008-as e-vásárlások 92 százalékában az utánvétes fizetést választották a vevők. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.