BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Black Friday hűvös fejekkel találkozik Magyarországon, nem dőlünk be az érzelmeknek

A magyarok már nem dőlnek be az impulzusvásárlásnak. Átgondolt döntések, ár-érték arány és tudatos tervezés határozza meg az idei Black Fridayt.

Egyre inkább megjelenik a tudatosság a magyarok vásárlásai során, már előre tervezik és figyelembe veszik az ár-érték arányt is, ez pedig a különféle akciós időszakok, így a Black Friday  alatt is befolyásoló tényező marad. Másrészt a koronavírus-járvány hatására és azt követően felértékelődtek a szolgáltatások, fontossá vált a személyre szabhatóság, előre tört az online vásárlás és a fenntarthatóság fontossága – derül ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány pénteki elemzéséből.

DM-201901-02-1914926 black friday
Átgondolt döntések, ár-érték arány és tudatos tervezés határozza meg az idei Black Fridayt / Fotó: Kuklis István

Egy 2024-es felmérés eredményei szerint a fogyasztók többsége (63 százalék) célzottan, előre eltervezetten keresi fel az akciókat, és

a vásárlók mindössze 11 százaléka jelezte, hogy tavaly a Black Friday konkrét napja (november 29.) alkalmával vásárolt.

A klasszikus „egy napos vásárlási hullám” Magyarországon tehát már mondhatni ellaposodott, ezt pedig erősítik a novemberre (akkori akciókra) előrehozott karácsonyi vásárlások is.

Tavaly decemberben a KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom 1,2 százalékkal el is maradt a novemberitől, melyben az előrehozott karácsonyi vásárlások is szerepet játszottak.

Hosszabb távú változást hoz ezeken felül a generációváltás is. Az egyes generációk eltérő elvárásokkal, értékrenddel rendelkeznek, melyek a fogyasztásukban is megjelennek. E változások kihatnak egyebek mellett a tulajdonláshoz fűződő viszonyra, a márkahűségre, de akár a csomagolásra és szállításra is a fenntarthatósági és etikussági igények megjelenésével.

Ezek a hosszabb távú folyamatok azonban nem elszigetelten zajlanak, hanem összefüggenek a gazdasági környezettel és a fogyasztói bizalom alakulásával is. 

Már látszódnak az élénkülés jelei a lakosságnál is. Több friss, 2025 őszi kutatás szerint is a fogyasztói bizalom kismértékben, de folyamatos javulást mutat Magyarországon, részben a tartósan javuló reálbéreknek, az infláció stabilizálódásának, illetve a családi mozgástér bővülésének (pl. új szja-kedvezmények) köszönhetően. Egyrészt a Századvég konjunktúraindexe mutatja a kedvező fordulatot, immáron nyár vége óta. Másrészt a GKI fogyasztói bizalmi indexe is a nyár vége óta emelkedik, tizennégy havi csúcsára ért fel októberben. A részletek szerint, a lakosság következő 12 hónapra vonatkozó pénzügyi kilátásai érezhetően javultak szeptemberhez képest, és a nagy értékű fogyasztási cikkekre elkölthető saját pénz megítélése az előző havinál kedvezőbb lett. A lakosság inflációs várakozása is csökkent a felmérés szerint.

Az utóbbi hónapokban Magyarországon fokozatosan javult a fogyasztói hangulat, amit a bizalmi indexek emelkedése, továbbá a vásárlási kedv erősödése is jelez.

Várható a lakossági optimizmus erősödése a vásárlások terén is, mely leginkább célzottabb, nagyobb értékű vásárlásokat eredményezhet, de várhatóan nem indítja el újra az impulzív költekezést, a vásárlói tudatosság megmarad, a költések volumene inkább stabilizálódik. A vásárlói tudatosság, a takarékosság és a minőség iránti igény egyre hangsúlyosabb lesz, a spontán impulzív költések aránya pedig csökkenhet.

Közeleg a Black Friday, de többet ésszel, mint csak kedvezménnyel: így kerülhetjük el a csalásokat és az átveréseket

Hamarosan itt a Black Friday, amikor hagyományosan rengeteg vállalkozás kínál igen komoly kedvezményeket termékeikre. Mivel az esemény igen közel van a karácsonyhoz, sokan ilyenkor igyekeznek beszerezni nagyobb költséggel járó ajándékaikat, a háztartási gépektől a televíziókig, okostelefonokig. A bőség zavara azonban jelentős kihívásokkal jár: tippek ahhoz, hogy elkerülhessük a csalódásokat, vagy épp az átveréseket Black Friday alatt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.