BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlnyerte magát a Toyota – Újabb trónfosztás következhet

Az első fél évben a General Motors (GM) közel került ahhoz, hogy a Toyotától visszahódítsa a világ legnagyobb autóipari csoportja címet.

A Volkswagen konszern pedig annak köszönhetően, hogy eladásai az átlagosnál jóval kisebb mértékben csökkentek, jelentősen javította piaci részesedését, és felkerült a harmadik helyre. Június végéig a GM már csak 12 ezerrel kevesebb járművet adott el világszerte, mint a Toyota, pedig a múlt év első felében még 274 ezer darab volt az elmaradása – derül ki az Automotive News iparági szakportál által összeállított legfrissebb statisztikákból.

A GM eladási eredményeiben természetesen benne vannak azok a márkák is, amelyek eladás előtt állnak (Saab, Hummer), illetve azok, amelyek gyártását megszüntetik (Saturn, Pontiac). A General Motors 80 évig volt a világ vezető gyártója, és a Toyota tavaly előzte meg.

Ez azonban igen sokba került a japán cégnek, hiszen a válságot megelőző időkben szinte erején felül növelte gyártókapacitását, hogy elhódítsa a kétes értékű címet. A krízis azonban kihúzta a talajt a Toyota alól, úgyhogy most az új elnök, Akio Tojoda vissza akarja kormányozni a birodalmat a mennyiségi gondolkodásmód felől a minőségi felé. Hét éve, amikor a Toyota világpiaci részesedése 10,7 százalék volt, az akkori elnök azt a célt tűzte ki, hogy 2010-re a részesedést 15 százalékra emeljék.

Tojoda elnök most azt mondja, hogy az erőltetett kapacitásbővítés kimerítette a cég erőforrásait, a piac összeomlása és a magas alapanyagárak miatt pedig az autógyártó évtizedek óta először lett veszteséges. A március 31-én zárult üzleti évben az üzemi veszteség körülbelül 450 milliárd jen (4,54 milliárd dollár) volt, pedig az eladott kocsik száma elérte a 7,57 milliót.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.