Cégvilág

Fapados légitársaságok: napjaink sikervállalatai?

Az ír fapados légitársaságnál, a Ryanairnél már hónapok óta tudták, hogy a BBC Panorama című műsorának készítői a cégről terveznek egy átfogó riportot. A szerkesztők azonban a többszöri felajánlás ellenére sem engedték a légitársaság vezérigazgatójának, Michael O’Learynek, hogy egy vágatlan interjúban nyilatkozzon.

A helyzet azután vált pattanásig feszültté, miután az ír társaság elfogultsággal és cenzúrázással vádolták meg a BBC dolgozóit. Az eset jól tükrözi a megosztottságot, ami a fapados légitársaságok társadalmi megítélését jellemzi.

A Ryanair napjaink egyik legsikeresebb légitársasága, mely jövőre 67 millió utassal számol – állítja O’Leary. Emellett viszont mind maga a vállalat, mind annak vezérigazgatója erősen megosztja a közvéleményt. Az egyik oldalon azok állnak, akik a cégben az olcsó légitársaságot látják, amely lehetővé teszi, hogy olyan helyekre jussanak el, ahova egyébként nem lenne módjuk. A másik oldal – köztük sok csalódott utas – ellenben a költségcsökkentés eredményeként jelentkező kényelmetlenségekre, a szolgáltatások minőségének alacsony színvonalára asszociál a Ryanair, illetve a fapados név hallatán. Ezt a nézőpontot erősíti az is, hogy kiadások radikális mérséklése gyakran olyan szolgáltatások eltűnésével jár, amit sok utas igényelne.



Az a tény azonban, hogy az ír légitársaság mostanra Európa legnagyobb légitársaságai közé tartozik, és hogy a többi fapados cég is egyre nagyobb részt követel magának a légiközlekedésben, az üzleti modell sikerességét igazolja. Az alapelv egyszerű: a lehető legalacsonyabban tartani a jegyárakat, emellett viszont minden extra szolgáltatásért díjat felszámolni. Az ír társaságnál például külön díjat kell fizetni a csomagokért, ha kiskorú utazik, fizetni kell a gépen felszolgált ételért és italért. A beszállókártyát is az utasoknak kell kinyomtatniuk, ennek hiányában további 40 eurót kénytelenek befizetni. Azonban mind a Ryanair, mind a többi légitársaság úgy gondolja, ezek nem rejtett díjak. Az összes ilyen tétel megtalálható a cégek honlapjain, bár tény, hogy ezek nem mindig vannak a felhasználó szeme előtt. Így elsősorban a vásárló körültekintésén múlik, hány kellemetlen meglepetés éri az utazás során pótdíjak formájában.



A Ryanair extrém költségcsökkentési ötletei viszont gyakran csak nagyobb publicitást próbáltak generálni a cég számára, megvalósításuk azonban nem lett volna praktikus. Az ilyen ötletek közé tartoztak a mosdóhasználati díj bevezetése, a gépek belső átrendezése, hogy azok álló utasokat is szállíthassanak, külön díj bevezetése a túlsúlyos utasoknak, két mosdó eltávolítása a gépről, hogy ezáltal hat további ülést tehessenek be, vagy, hogy arra kérjék az utasokat, maguk vigyék csomagjaikat a géphez.

Bár sokan túlzásnak tartják a fapados társaságok költségtakarékos hozzáállását, népszerűségük töretlen. Így bizonyos szempontból az olyan nagyvállalatokhoz hasonlítanak, mint a Microsoft. Egyfajta divat, sőt szinte már társadalmi elvárás kritizálni a céget és főként a termékeit, de ez nem akadályoz meg senkit abban, hogy használja azokat.

fapados légitársaság Michael O’Leary Ryanair
Kapcsolódó cikkek