BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyenge tömegközlekedés

A szolgáltatók közötti egészséges verseny hiánya miatt nyújtanak drága és alacsony színvonalú szolgáltatást az utasoknak a helyi brit busztársaságok – áll a londoni szabad kereskedelmi hivatal (OFT) számára készített jelentésben. A brit versenyügyi bizottság (CC) által összeállított tanulmány szerint az 1986-os dereguláció ellenére a piaci állapotokkal kapcsolatban több olyan jellegzetességre is fény derült, amely a verseny korlátozására vagy torzulására utal. A CC ezek alapján széles körű vizsgálat indítását javasolja a magasabb szintű jogosítványokkal rendelkező OFT-nek, kivéve a deregulációból annak idején kimaradt londoni és észak-írországi szolgáltatókat.

Aggasztó, hogy bizonyos régiókban csak egy-egy szolgáltató dominál – nyilatkozott a vizsgálat kapcsán az OFT főigazgatója. Hether Clayton ugyanakkor azt is rögtön hozzátette: a hivatal kifogásai korántsem jelentik azt, hogy vissza szeretnének térni az 1986-ban kitört nagy „buszháborúban” (lásd keretes írásunkat) uralkodó áldatlan állapotokhoz. „Csupán azt szeretnénk, hogy a nagy szolgáltatók egészséges szintű versennyel szembesüljenek” – fogalmazott.

Az OFT azt is kiemelte a megállapított negatívumok sorában, hogy az esetek negyedénél csupán egy, versenytárs nélküli pályázó szokott jelentkezni azokon a tendereken, amelyeken adófizetői pénzből fenntartott járatok üzemeltetési jogát adják magánkézbe. Az ilyen célra fordított közkiadások ugyanakkor tetemes, 1,2 milliárd fontos összeget tesznek ki évente. A buszvállalatok ernyőszervezete (CPT) viszszautasította a megfogalmazott kritikákat. A buszszolgáltatók kompetitív körülmények között működnek, és folyamatosan versenyképes árszabásra törekednek annak érdekében, hogy az utasok autóik helyett a tömegközlekedést válasszák – áll a CPT nyilatkozatában. BBC, Reuters




A „nagy buszháború” áldozatai

Jó példával szolgált a másik végletre, vagyis a szabad verseny vadhajtására az 1986-ban hatályba lépett brit közlekedési törvény következtében kitört úgynevezett „nagy buszháború”.

A piaci dereguláció hatására olyan éles versengés tört ki a szolgáltatók között, amelynek során a riválisok rendszeresen vetettek be veszélyes vagy káros praktikákat. A sofőrök megpróbálták megelőzni vagy leszorítani a konkurens járművet, rendszeresen hajtottak át a piroson a jobb menetidő érdekében, és gyakran előfordult, hogy nem álltak meg olyan megállónál, ahol túl kevés utas várakozott.

A költségcsökkentés jegyében pedig az is előfordult, hogy nem tettek ki menetrendet a megállókhoz. Az egymás nyakában loholó buszok ráadásul gyakran okoztak közlekedési dugókat, növelve ezzel a környezetszennyezést, jóllehet a tömegközlekedés feladata éppen ennek csökkentése lenne.

A piaci dereguláció hatására olyan éles versengés tört ki a szolgáltatók között, amelynek során a riválisok rendszeresen vetettek be veszélyes vagy káros praktikákat. A sofőrök megpróbálták megelőzni vagy leszorítani a konkurens járművet, rendszeresen hajtottak át a piroson a jobb menetidő érdekében, és gyakran előfordult, hogy nem álltak meg olyan megállónál, ahol túl kevés utas várakozott.

A költségcsökkentés jegyében pedig az is előfordult, hogy nem tettek ki menetrendet a megállókhoz. Az egymás nyakában loholó buszok ráadásul gyakran okoztak közlekedési dugókat, növelve ezzel a környezetszennyezést, jóllehet a tömegközlekedés feladata éppen ennek csökkentése lenne.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.