BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Apasztanák a kockázatot

Új kockázati modelleket alakít ki ezekben a hetekben a főleg hőszigetelő rendszerek gyártására és forgalmazására összpontosító Masterplast Group Zrt. Az előzetes adatok szerint a 17 országban működő társaság tavalyi árbevétele 23 százalékkal maradt el a megelőző évitől, becsült profitja pedig 1-1,5 milliárd euróval lesz kevesebb, ezért is fontos, hogy még alaposabban felmérjék a működésre ható tényezőket. Ezzel együtt a nyereség még mindig az ágazati átlagon felüli.

Szerencsésnek mondta Tibor Dávid vezérigazgató, hogy a 2008–09-es fejlesztésekhez (új szabadkai gyár, bukaresti logisztikai központ) szükséges forrásokat a viszonylagos hitelbőség idején tudták lekötni, pénzhiány miatt tehát nem kellett halasztani. Elismerte viszont, hogy az egész ágazatot sújtó válság néhány célpiacukon súlyos gondot okozott. Romániában például át kellett szervezni a kinnlevőség-kezelési rendszert: belső hitellimitet, hitelkeretet vezettek be, és még jobban érvényesítették az értékesítők felelősségét. Az üzletmenetet akadályozónak nevezte, hogy nincsenek vevőbiztosítók, a tőlük származó források megfelelő hátteret képezhetnének a gyártó-szállítóknak, mint amilyen a Masterplast is. Ukrajna szintén fejfájást okoz, egyértelműen a legkockázatosabb terület a cég számára, ugyanakkor úgy tekintenek erre az országra, mint amelyik – méreténél és most még alacsony keresleti szintjénél fogva – öt éven belül húzópiac lesz.

Megerősítette, hogy Magyarországon az idén fejlesztik az építőipari, valamint a csomagolóipari felhasználásra készülő termékek gyártási technológiáját a Heves megyei Kálon lévő telephelyükön. A technológiai fejlesztésekre az idén mintegy 400 ezer eurót szánnak, ezenfelül később mintegy kétmillió eurónyi beruházást szeretnének végrehajtani. Ezzel párhuzamosan a jelenlegi dolgozói létszámot is ötven fővel kívánják növelni. A Masterplast az elmúlt években több mint négymillió eurót fektetett be a telephelyen.

Országos erejűvé szeretne válni a csoport Lengyelországban, s Bulgáriában is kettőzött ütemben kíván fejlődni. Lassabb terjeszkedést tervez ugyanakkor a horvát, a szerb, a cseh és a szlovák piacon, Oroszországot pedig kiemelt exportpiacnak tekinti. Kínában, Sanghaj környékén három megyére összpontosítanak, a nemrégen életre hívott vegyes vállalattal célozták meg a százmilliós lokális piacot.

A Masterplast a következő öt évre szóló stratégiájában négy fő termékcsoportra kíván koncentrálni: homlokzati hőszigetelő rendszerek, tetőfóliák, bitumenes hullámlemezek, szárazépítészeti és kiegészítő profilok. A középtávú tervek szerint e termékcsoportokban a piaci részesedés növelése, illetve a teljes piac lefedése szerepel.

Érvelése szerint a racionalizálás a kevésbé piacképes termékeket érinti, érdemi hatást az árbevételre nem, inkább a költségekre gyakorol: ily módon is néhány százalékos megtakarításra számít a magyar multicég.

Arra a kérdésünkre, hogy miként ösztönzik kereskedő partnereiket, azt mondta: fenntartják az évközi akciókat, az év végi bónuszokat, illetve a technológiai újításokat a standard homlokzatok árában kínálják nekik. Segítheti az értékesítést a közelmúltban bevezetett 24 órán belüli szállítás, ehhez fuvaroptimalizáló szoftvert helyeztek üzembe.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek