Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet vizsgálata arra terjed majd ki, hogy például a cég a vásárlók bejelentései alapján vagy a saját gyári tesztelése során fedezte-e fel a gázpedál beragadását, azután észlelte-e a hibát, miután a gépkocsikat teljesen összeszerelték, vagy még előtte, illetve hogy valóban minden érintett modellt visszahívtak-e.
A kormány az összes vonatkozó adatot tartalmazó dokumentumot látni szeretné, kezdve a vásárlói panaszoktól a gyártási adatokon át a visszahívást érintő megbeszélések időpontjáig. Cindy Knight, a Toyota szóvivője közölte, az összes szükséges információt a kormány rendelkezésére bocsátják. Tegnap ugyanakkor Tojoda Akio, a Toyota Motor Corp. elnöke azt mondta, nem vesz részt a február 25-i kongresszusi meghallgatáson, oda a cég amerikai leányvállalatának vezetői mennek el, bár ha a bizottság erre őt külön megkéri, lehet, hogy megjelenik.
Közben újabb lehetséges viszszahívást jelentett be tegnap a cég Tokióban. Az Associated Press szerint most a Corolla szervokormányát vizsgálják, mert vezetés közben nehezen forgatható a kormánykerék. A tájékoztatás szerint a panaszok száma nem éri el a százat. „Nem áll módunkban a Corolla visszahívásával kapcsolatos híreket kommentálni, mivel ezzel kapcsolatban a Toyotát hivatalosan senki nem kereste meg. Erről az újabb botrányról csak a tengerentúli internetes portálok beszélnek” – mondta lapunknak Som Ferenc, a Toyota Hungary Kft. kommunikációs igazgatója.
Eközben nemcsak a világszerte megjavított Toyota modellek száma nő – naponta körülbelül 50 ezret javítanak meg –, hanem a közlekedésbiztonsági felügyeletnél tett lakossági bejelentések száma is, amelyek közül nem egy a Toyotát teszi felelőssé több, a kontrollálhatatlan gyorsulás miatt bekövetkezett halálos balesetért.
A gyár világszerte több mint 8,1 millió autóját hívta vissza a hirtelen gyorsulást okozó beragadó gázpedálok miatt. Európában, ahol nem történt baleset, összesen 1,8 millió gépkocsit érint a megelőzés jellegű visszahívási kampány. Itt eddig összesen 26 műszaki jelentés készült, ahol az ügyfél arról panaszkodott, hogy a lenyomás után lassabban tér vissza a gázpedál az alapállapotba.
A BBC szerint körülbelül kétmilliárd dollárba kerül majd a társaságnak a teljes visszahívási kampány, a gyártó magyarországi cégének kommunikációs igazgatója szerint viszont ilyen adat egyszerűen nem létezik. „Az alapanyagokat nem a márkaszervizek veszik, hanem az anyacég küldi nekik, és a rezsióradíjat is kifizeti számukra. Éppen ezért nem tudom, honnan veszik, hogy legalább kétmilliárd dollár költséget jelent a világszintű visszahívás, mivel nincs adat arról, mennyibe kerülnek a javítások a világ különböző pontjain” – mondta Som Ferenc. Persze ha az anyacég finanszíroz mindent, nekik nyilván lesz pontos adatuk, mennyibe került a kampány.
Magyar helyzet: napi húsz autó
Az Emil Frey Toyota márkaszerviznél elmondták, a múlt hét óta javítják garanciálisan a gázpedál-problémás modelleket, mivel a Toyota Hungary múlt pénteken küldte szét az értesítéseket ügyfeleinek. Naponta átlagosan nyolc-tíz autót visznek be a szervizükbe. A Sakura Kft. márkaszervizhez is naponta átlagosan tíz gépkocsit visznek be, de a napi szám emelkedését várják, tizenöt-húszra. Magyarországon körülbelül 22 ezer Toyota modellt érint a visszahívási kampány. Eddig ebből már több mint hétszázat megjavítottak – mondta lapunknak Som Ferenc. Az ingyenes javítás körülbelül negyven percet vesz igénybe.