BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Toyota: amerikai büntetés

Akár 16,4 millió dollár büntetést is kiszabhat a Toyotára az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet, ha a hatósági vizsgálat alapján kiderül, hogy a cég nem kezdte meg időben autói visszahívását a hibás gázpedálok miatt. Az amerikai hatóságok már február legelején azzal vádolták a társaságot, hogy nem kezelte megfelelően a problémát, és már akkor kilátásba helyezték a bírságot. Kedden bejelentették, bekérik az autógyártótól a viszszahívást érintő összes dokumentumot.

Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet vizsgálata arra terjed majd ki, hogy például a cég a vásárlók bejelentései alapján vagy a saját gyári tesztelése során fedezte-e fel a gázpedál beragadását, azután észlelte-e a hibát, miután a gépkocsikat teljesen összeszerelték, vagy még előtte, illetve hogy valóban minden érintett modellt visszahívtak-e.

A kormány az összes vonatkozó adatot tartalmazó dokumentumot látni szeretné, kezdve a vásárlói panaszoktól a gyártási adatokon át a visszahívást érintő megbeszélések időpontjáig. Cindy Knight, a Toyota szóvivője közölte, az összes szükséges információt a kormány rendelkezésére bocsátják. Tegnap ugyanakkor Tojoda Akio, a Toyota Motor Corp. elnöke azt mondta, nem vesz részt a február 25-i kongresszusi meghallgatáson, oda a cég amerikai leányvállalatának vezetői mennek el, bár ha a bizottság erre őt külön megkéri, lehet, hogy megjelenik.

Közben újabb lehetséges viszszahívást jelentett be tegnap a cég Tokióban. Az Associated Press szerint most a Corolla szervokormányát vizsgálják, mert vezetés közben nehezen forgatható a kormánykerék. A tájékoztatás szerint a panaszok száma nem éri el a százat. „Nem áll módunkban a Corolla visszahívásával kapcsolatos híreket kommentálni, mivel ezzel kapcsolatban a Toyotát hivatalosan senki nem kereste meg. Erről az újabb botrányról csak a tengerentúli internetes portálok beszélnek” – mondta lapunknak Som Ferenc, a Toyota Hungary Kft. kommunikációs igazgatója.

Eközben nemcsak a világszerte megjavított Toyota modellek száma nő – naponta körülbelül 50 ezret javítanak meg –, hanem a közlekedésbiztonsági felügyeletnél tett lakossági bejelentések száma is, amelyek közül nem egy a Toyotát teszi felelőssé több, a kontrollálhatatlan gyorsulás miatt bekövetkezett halálos balesetért.

A gyár világszerte több mint 8,1 millió autóját hívta vissza a hirtelen gyorsulást okozó beragadó gázpedálok miatt. Európában, ahol nem történt baleset, összesen 1,8 millió gépkocsit érint a megelőzés jellegű visszahívási kampány. Itt eddig összesen 26 műszaki jelentés készült, ahol az ügyfél arról panaszkodott, hogy a lenyomás után lassabban tér vissza a gázpedál az alapállapotba.

A BBC szerint körülbelül kétmilliárd dollárba kerül majd a társaságnak a teljes visszahívási kampány, a gyártó magyarországi cégének kommunikációs igazgatója szerint viszont ilyen adat egyszerűen nem létezik. „Az alapanyagokat nem a márkaszervizek veszik, hanem az anyacég küldi nekik, és a rezsióradíjat is kifizeti számukra. Éppen ezért nem tudom, honnan veszik, hogy legalább kétmilliárd dollár költséget jelent a világszintű visszahívás, mivel nincs adat arról, mennyibe kerülnek a javítások a világ különböző pontjain” – mondta Som Ferenc. Persze ha az anyacég finanszíroz mindent, nekik nyilván lesz pontos adatuk, mennyibe került a kampány.


Magyar helyzet: napi húsz autó

Az Emil Frey Toyota márkaszerviznél elmondták, a múlt hét óta javítják garanciálisan a gázpedál-problémás modelleket, mivel a Toyota Hungary múlt pénteken küldte szét az értesítéseket ügyfeleinek. Naponta átlagosan nyolc-tíz autót visznek be a szervizükbe. A Sakura Kft. márkaszervizhez is naponta átlagosan tíz gépkocsit visznek be, de a napi szám emelkedését várják, tizenöt-húszra. Magyarországon körülbelül 22 ezer Toyota modellt érint a visszahívási kampány. Eddig ebből már több mint hétszázat megjavítottak – mondta lapunknak Som Ferenc. Az ingyenes javítás körülbelül negyven percet vesz igénybe.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek