Európa egyik vezető autóalkatrész-gyártója, a Robert Bosch csoport 9 milliárd forintot fordít budapesti fejlesztőközpontjának bővítésére. A beruházási összeg 10,81 százalékát, körülbelül egymilliárd forintot állami támogatásként kap a cég. Ennek feltétele, ha felvesz és öt évig alkalmazásban tart kétszáz felsőfokú végzettségű szakembert. Ha csupán 150 fős létszámbővítést vállal a Bosch, akkor a költségvetési hozzájárulás mértéke 8,11 százalék, vagyis 750 millió forint lesz.
A két év múlva befejeződő beruházássorozat eredményeként a jelenleg 430 fős központ további 200 villamos- és gépészmérnöknek, informatikusnak, valamint mechatronikai mérnöknek ad munkát – mondta Thomas E. Beyer, a magyarországi Bosch csoport vezetője és a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója, hozzáfűzve, hogy már az idén szeretnék elérni az ötszáz fős létszámot. Mivel Magyarországon kívül kevesen szereznek ilyen diplomát, a cégcsoport a szakember-ellátottság biztosítása érdekében támogatja az összes felsőfokú műszaki tanintézetet, köztük kiemelten a Budapesti Műszaki Egyetemet és a Miskolci Egyetemet.
A Robert Bosch GmbH hatvani, egri, miskolci, szigetszentmiklósi és budapesti üzemeiben közel 6000 embert foglalkoztat, de nem csupán az autóipar számára gyárt részegységeket. Thomas E. Beyer kiemelte, hogy a konszern a gazdasági nehézségek ellenére is hosszú távra tervez, és a válság ellenére is ezért hajtottak végre több millió eurós beruházásokat az elmúlt évben.
A hajtás- és vezérléstechnikai pneumatikus alkatrészek, valamint hajózási alkatrészek gyárában, az egri Bosch Rexroth Pneumatika Kft.-nél – 2 millió eurós beruházás eredményeként – tavaly nyáron kezdődött a nyom-da-, a textil-, valamint a csomagolóiparban használatos gépek precíz mozgásait vezérlő pneumatikus készülékek sorozatgyártása. A miskolci elektromoskéziszerszám-gyárban pedig 2,2 millió eurós beruházással két új gyártósort telepítettek, amelyen új típusú pneumatikus fúrókalapács készül az európai piac számára. A fúrókalapács tervezésében az üzem 80 fejlesztőmérnöke is részt vett. Ami a közeljövőt illeti, Walesből Hatvanba és Miskolcra telepíti autógenerátor-gyártását a Robert Bosch. A 900 fős cardiffi gyárat 2011 végéig zárják be, és a termelés fokozatos áttelepítése már az idén megkezdődik. Ez azonban nem jelent ugyanekkora létszámbővítést a hazai üzemekben, mert a Walesben előállított szinkrongenerátorokat egyre kevesebb kocsitípusban használják: értékesítésük az elmúlt évben 45 százalékkal esett az egy évvel korábbihoz képest.
A magyar gyáraknak azonban jól jön egy kisebb volumenű megrendelés is. A több mint kétszáz vevő számára 8800 termékféleséget készítő hatvani autóelektronikai üzem már 2008 őszén arra kényszerült, hogy ne hosszabbítsa meg száz bérelt alkalmazott szerződését.
Egy éve pedig 250 főállású alkalmazottól kényszerült megválni a társaság, ahol még mindig közel háromezren dolgoznak. A ma 960 fős miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. pedig egy év alatt ötszázzal csökkentette dolgozói számát.
Eredmények
A Robert Bosch csoport árbevétele az elmúlt évben 16 százalékkal, 38,1 milliárd euróra csökkent, ugyanakkor az előzetes adatok szerint a forgalomarányos veszteség csupán 3-4 százalékosnak mutatkozik. A cég honlapja szerint a tavalyi forgalomesés felét az idén le tudják dolgozni, miután 2009 utolsó negyedévében már a rendelésállomány növekedése volt tapasztalható. A járműalkatrész-üzletág – a tavalyi 18 százalékos teljesítményesés után – az idén csupán 8 százalékkal marad el a 2008-as szinthez képest, de a prognózisok szerint legkorábban két év múlva érheti el a válság előtti 2007-es év eredményeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.