Elzárták a benzincsapokat - Bajba kerülhet Irán?
A Financial Times szerint ez egyértelmű jele annak, hogy kezd kifizetődni a szankciók alkalmazásával való fenyegetés, valamint Washingtonnak az a színfalak mögötti törekvése, amelyek célja meggyőzni a vállalatokat az üzemanyag-szállítás beszűntetéséről.
Ám a Vitol, a Glencore és a Trafigura vállalatoknak a szállítást leállító döntése aligha fogja Teheránt elvágni a globális energiapiactól. Kereskedők nézetei szerint ugyanis Irán régi szállítóit pótolják a kisebb dubaji székhelyű cégek és a kínai vállalatok. A világ legnagyobbja, a Vitol, a Glencore és a Trafigura vezetői szerint azért állították le az Iránnak szánt olajszállításokat, mert a politikai kockázatok és a PR-problémák nagyobb súllyal estek latba, mint az üzletkötésből eredő haszon.
A múlt évben a francia Total az orosz Lukoil és a Shell is értékesített üzemanyagot Iránnak. A kínai cégek tavaly kapcsolódtak be az iráni szállításokba és mára az ország importjának harmadát adják.


