Európában drágul a gumiabroncs
Több abroncsgyártó is emeli európai szállítói árait az alapanyagárak – különösen a nyersgumi – drágulása miatt. A Tyres & Accessories jelentése szerint április elsejétől a Bridgestone és a Pirelli, egy hónappal később pedig a Toyo szállítja 3-5 százalékkal magasabb áron termékeit a kereskedőknek. A szaklap megjegyzi ugyanakkor, hogy az áremelkedés mértéke piactól és abroncsmérettől függ.
A világ második legnagyobb természetes kaucsuktermelőjét, Indonéziát rossz időjárás sújtja, ezért a helyi termelői szövetség szerint mintegy 2 millió tonnára csökkenhet az idei termelés a tavalyi 2,4 millió tonnáról.
Indiában az anyag ára e hét elején csúcsot ért el, mindazonáltal India gumiabroncs-termelése 16 százalékkal, 79,2 millió darabra bővült az üzleti év januárban zárult első tíz hónapja alatt. Csak a teherautó-szegmens növekedése 14 százalékos volt, és elérte a 12,25 millió darabot.
Kínában is száguld az iparág annak köszönhetően, hogy tavaly az autópiac 46 százalékos növekedéssel elérte a 13,6 milliós darabszámot. Ebből 8,6 millió kínai 2009-ben vásárolta meg élete első autóját. Az idei évre a szakértők mintegy 10 százalékos növekedést prognosztizálnak, ez azt jelenti, hogy a piac 2010-ben elérheti a 15 millió darabot.
Így nem is csoda, hogy a gumiabroncsgyártók is élénkítik tevékenységüket. A Bridgestone gyárbővítéseket hajt végre Kínában, akárcsak a Yokohama, amelynek a gyára már évi ötmillió abroncs kibocsátására képes. A Michelin a közelmúltban jelentette be, hogy egymilliárd dollárt szán egy 2012-re elkészülő abroncsgyár építésére. DK


