Malév: vissza a feladónak
A pénteki megállapodás alapján a Vnyesekonombank kifizeti a tőle lehívott, 32 millió eurós hitelgaranciát (a lépést nemrég az MNV Zrt. kezdeményezte), és alacsonyabb kamatozásúakra váltja a Malév viszonylag kedvezőtlen feltételű hiteleit. A Malév vezérigazgatója Martin Gauss marad, vezetésével folytatni kell az erőteljes átszervezéseket, beleértve a leépítéseket és a szakszervezetekkel kötött megállapodások újratárgyalását is. A társaságnak legkésőbb 2012-re nyereségessé kell válnia. Az átalakításba a tulajdonos iparági tanácsadót is be kíván vonni.
Az átalakítás nem tűr halasztást – állítják a cég helyzetét közelről ismerők. A társaság évek óta veszteséges, míg saját tőkéje 1999-ben még 20 milliárd forint volt, 2008 végén már mínusz 14 milliárd. És bár létszáma megfeleződött, az adóssága tovább nőtt. „A Malévnak túl nagy a kapacitása a piacához képest, és nincs stratégiai partnere sem, többféle, de főleg munkaügyi kötelezettség terheli, és mára már minden nyereséges, azaz hasznosítható tevékenységét kiszervezték” – jelezte lapunknak Leonov Péter, az immáron újra magyar állami légitársaság volt vezérigazgatója.
Elszálltak a szép remények
Az akkor még Borisz Abramovics által ellenőrzött AirBridge Zrt. 2007-ben vásárolta meg az akkor 100 százalékos állami tulajdonban lévő Malévot 200 millió forintért. Az AirBridge vállalta, hogy a Malévban legalább 50 millió eurós tőkeemelést hajt végre, a cég által felvett 20 milliárd forintos MFB-hitel kezelését pedig 32 millió eurós bankgaranciával biztosítja.Összesen tehát 82 millió eurónyi forrás bevonására tett ígéretet. Ezt be is váltotta az AirBridge, ám közben teljes erejével lecsapott a válság, amely Borisz Abramovics impériumát, az AiRUniont csődbe sodorta. A történet végére az AiRUnion csődje és a letétként elhelyezett AirBridge-részvények Vnyesekonombankhoz kerülése tett pontot.
Összesen tehát 82 millió eurónyi forrás bevonására tett ígéretet. Ezt be is váltotta az AirBridge, ám közben teljes erejével lecsapott a válság, amely Borisz Abramovics impériumát, az AiRUniont csődbe sodorta. A történet végére az AiRUnion csődje és a letétként elhelyezett AirBridge-részvények Vnyesekonombankhoz kerülése tett pontot. A Malév-történet 1946: létrejön a jogelőd Maszovlet
1954: létrejön az önálló Malév
1984: a társaság a IATA tagjává válik
1992: rt.-vé alakul a Malév
1992: az Alitalia és a Simest Bank megveszi a Malév 35 százalékát
1997: a külföldi kézbe került hányadot magyar bankok viszszavásárolják
2007: a Malévot megvásárolja az AirBridge
2010: visszaállamosítják a társaságot
Forrás: VG-gyűjtés-->


