Cégvilág

Repülőrajt előtt a 3D-s tévék

Hamarosan repülőrajtot vehet a háromdimenziós televíziók piaca. A következő öt évben ugyanis évi 80 százalékkal bővül a világban ezen készülékek értékesítése. Ezekből 2010-ben még valamivel több, mint 4 millió darabot adnak el az amerikai iSuppli elemzőcég szerint, 2015-ben viszont már megközelítheti a 80 milliót is az ilyen típusú készülékek száma.

A 3D-s tévékből származó gyártói bevétel is jelentős növekedés előtt áll, a szakértők szerint öt év múlva az ez évre becsült 7,4 milliárd dollár kilencszeresére, 64 milliárd dollár fölé nőhet.
Optimizmusukat az elemzők azokra a bejelentésekre alapozzák, amelyeket a nagy márkák – köztük a Sony, az LG, a Panasonic, a Samsung – az idei nagy nemzetközi vásárokon tettek. Ráadásul a szórakoztatóelektronikai cégek ma már nemcsak a televíziót kínálják 3D-ben, hanem a Blu-ray lejátszókat, a házimozi-rendszereket is. Ezek is szükségesek ugyanis ahhoz, hogy a ma még kis piac valóban fellendülhessen a következő években.
Az a tény, hogy nagy nevek állnak a 3D-s technológia mögé, a verseny erősödését vetíti előre, ez jó lehet a vevőknek, hiszen annak a vége mindig egy kiélezett árverseny, ennek nyomán folyamatosan csökken az az öszszeg, amit ezekért a készülékekért kell fizetni. Erre is van becslése az amerikai szakértőknek, úgy vélik, hogy az árak az idei 1770 dolláros átlagárról 2015-re kevesebb mint a felére, 825 dollárra eshetnek.
A már említett nagy szórakoztatóelektronikai márkák többsége már az első negyedév végére piacra dobja az első kereskedelmi forgalomba szánt 3D-s televíziókat, nagyobb számban pedig majd az év második felében jelennek meg a piacon a készülékek. A tévégyártók nagy reményeket fűznek az idei focivébé által támasztott kereslethez. Az első modellek a hírek szerint a piac tesztelésére készülnek, a vevők érdeklődésének a felkeltésére. Ezek a típusok a ma kapható kétdimenziós LED-es háttér-világítású LCD tévéknél 600-700 dollárral kerülnek majd többe. Az iSuppli elemzői szerint az idén és jövőre inkább csak az új technológiákért rajongók vágnak bele effajta beruházásba, az azt követő években viszont az árak esése miatt szélesedhet a vevőkör. Magyarországon is várhatóan már ez év tavaszán megjelennek a kereskedelmi kínálatban az első 3D-s modellek.
Nem elég azonban az eszközöket piacra dobni, még fontosabbak a megfelelő tartalmak, amelyekre jó néhány műsorszóró és tévécsatorna – köztük az ESPN, a DirecTV, a BSkyB és a SkyLife – ígéretet is tett. Elsőként főleg a 3D-s játékok jöhetnek szóba, ezekből az idén már több mint százféle várható.
A technológia körül azonban van egy másik kérdőjel is, a három dimenzió átélése ma még nem megy speciális szemüveg viselése nélkül. Ez azonban számos további kérdést is felvet, vajon az okulárékat úgy tervezik-e, hogy azok kompatibilisek legyenek több márka készülékeihez is. Egyáltalán a tévénézők tudják-e, akarják-e azokat viselni, az első tapasztalatok szerint a 3D-szemüvegek hosszabb idejű viselése szédülést, rossz közérzetet okozhat. Még az sem dőlt el, hogy a látóeszközért külön kell-e fizetni, vagy része lesz a tévécsomagnak. Egyes hírek szerint a szemüveg akár 300 dollárba is kerülhet, mások szerint a szerződéses gyártók inkább arra hajlanak, hogy a 3D-s tévéket két szemüveggel szállítsák, és azok ára legyen benne a készülékek árában. VG

Hódít a nettévé az usa-ban is

Az idén a tévét vásárló amerikaiak több mint egynegyede már internetre csatlakoztatható készüléket vásárolt, mivel a tengerentúlon a hagyományos műsorok mellett egyre nagyobb az érdeklődés a webalapú videotartalmak iránt – derül ki az iSuppli felméréséből.

Januárban az ottani televízióvásárlások 27,5 százalékánál jelezték a vevők a világhálós igényt, voltak, akik olyan tévét vettek, beépített netkapcsolattal (IETV) rendelkezik, de van, aki digitális videoboxok vagy játékkonzolok segítségével éri el ugyanezt.

Az USA-n belül a teljes nettévépiacon az eleve internetképes televíziók aránya a legnagyobb, 41,9 százalék, a játékkonzolos verzióé pedig 20,3 százalék. Az előbbiek részaránya egy hónap alatt 14,2 százalékpontot javult. Az iSuppli előrejelzése szerint az IETV-eladások a világon a tavalyi 14,7 millióról 2013-ra 87,6 millióra nőnek.

Januárban az ottani televízióvásárlások 27,5 százalékánál jelezték a vevők a világhálós igényt, voltak, akik olyan tévét vettek, beépített netkapcsolattal (IETV) rendelkezik, de van, aki digitális videoboxok vagy játékkonzolok segítségével éri el ugyanezt.

Az USA-n belül a teljes nettévépiacon az eleve internetképes televíziók aránya a legnagyobb, 41,9 százalék, a játékkonzolos verzióé pedig 20,3 százalék. Az előbbiek részaránya egy hónap alatt 14,2 százalékpontot javult. Az iSuppli előrejelzése szerint az IETV-eladások a világon a tavalyi 14,7 millióról 2013-ra 87,6 millióra nőnek. Repülőrajt előtt a 3D-s tévék -->

BSkyB SkyLife 3D technológia DirecTV ESPN
Kapcsolódó cikkek