BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővült az orosz roncsautóprogram

A vártnál jóval nagyobb volt az érdeklődés a lakosság körében, alaposan megugrott az értékesítés

Az idén leállhat az Audi-összeszerelés Oroszországban. A RIA Novosztyi hírügynökség szerint a Volkswagen konszern kalugai üzemében akár három hónapon belül is bejelenthetik ezt. Helyette a Skoda mellett növelnék a VW Polo termelését, és megháromszorozva azt, jövőre el kívánják érni a tízezer darabot.

A termelés átstrukturálása összefüggésben állhat a március 8-án életbe lépett roncsautóprogrammal, amelynek révén áprilisban 20, májusban pedig 31 százalékkal bővült az orosz piac. A program leginkább a Lada és a Kia számára hozott nagy forgalombővülést, de a Volkswagen is 29 százalékkal több kocsit adott el, mint az elmúlt év májusában.

A közel egyéves nekikészülődés után meghirdetett és november 11-ig tartó program 50 ezer rubel (1650 dollár) kormányzati támogatást ajánlott egyes modellekre azoknak, akik becserélik legalább tízéves autójukat. A szakemberek nyolc hónap alatt kétszázezer jármű cseréjét várták, ám az áprilisi forgalomélénkülés – amely jelentősen megnövelte az orosz gyárak rendelésállományát – azt eredményezte, hogy június elején a program 10,5 milliárd rubellel való megtoldását jelentették be. Nem is csoda a kormányzati pénztár megnyitása, hiszen az orosz személyautó-gyártás teljesítménye egy év alatt 60 százalékkal esett. És noha a legkelendőbb márkák listáján számos külföldi cég nevével találkozhatunk, a tíz legkapósabb modell közül kilencet helyben gyártottak. Az autócsere-program meghirdetésével párhuzamosan az orosz kormány vizsgálatba kezdett, miként tudná még vonzóbbá tenni az országot a külföldi iparági beruházók számára. A kereskedelmi minisztériumot idézve a RIA Novosztyi azt jelentette, hogy öt év múlva az orosz autópiac kilábal a válság okozta visszaesésből, és 2020-ra fel kell emelni az éves jármű-kibocsátási kapacitást 3,15 millió darabra.

Ez azonban jelentős kormányzati és szakmai befektetői beruházásokat igényelne. Különösen ami a termékek korszerűségét és minőségét illeti. Oroszország ugyanis hosszú távon nettó autóexportőr szerepre pályázik, és azt kívánja elérni, hogy tíz év múlva az import a piac 10 százalékára csökkenjen, viszont a helyi gyártás 30 százalékát külföldön értékesítsék. Ahhoz azonban, hogy az a 30 százalék nagy mennyiséget jelentsen, bővíteni kellene a gyártási darabszámot, hiszen a személyautó-kibocsátás a 2008-as 1,47 millióról 596 ezerre esett tavaly. Ez azonban azt is mutatja, hogy óriásira nőtt a kihasználatlan termelőkapacitás, hiszen csak a külföldi gyártók hatszázezres gyártókapacitást hoztak létre az elmúlt években.

Másrészt addig az autópiac nem is tér magához kormánytámogatás nélkül, amíg az orosz gazdaság sem áll talpra. Amint ez bekövetkezik, a kínaihoz hasonló léptékben bővül majd ez az autópiac is, hiszen európai mértékkel mérve igen elöregedett az ország járműállománya. Szakértői becslések szerint megfelelő vásárlóerő esetén akár évi öt-hatmillió új személykocsi és kishaszonjármű is elkelhetne ezen a piacon.

Bajban a Lada

A legnagyobb orosz autóipari vállalat, a Ladákat gyártó AvtoVAZ nettó vesztesége megkétszereződött az elmúlt évben, és elérte a 49,2 milliárd rubelt (1,6 milliárd dollár).

Ezzel párhuzamosan 45 százalékkal, 92 milliárd rubelre esett a 25 százalékban a Renault tulajdonában lévő cég árbevétele.

A szereldékben akár nyolcszázezer kocsi is készülhetne évente, de tavaly például kevesebb mint 350 ezer autót adott el az AvtoVAZ.

Ezzel párhuzamosan 45 százalékkal, 92 milliárd rubelre esett a 25 százalékban a Renault tulajdonában lévő cég árbevétele.

A szereldékben akár nyolcszázezer kocsi is készülhetne évente, de tavaly például kevesebb mint 350 ezer autót adott el az AvtoVAZ.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.