A háztartások által vásárolt napi fogyasztási cikkek nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint tavaly az azonos időszakban, ez a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent.
„A márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya két-három éve megfigyelhető tendencia. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan nyolc üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária consumer tracking szektorának menedzsere, utalva arra, hogy az alacsonyabb ár reményében csökken a vásárlók lojalitása megszokott áruházuk iránt.
A felmérés szerint egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára: a 2000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.
Így nem meglepő – állítja Kovács Krisztina –, hogy 2010 első negyedévében a hipermarketek és a diszkontáruházak sikeresen szerepeltek a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Bár egy-egy vásárló költési intenzitása alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban, de jelentős vásárlói közönséget, ezáltal többletfogalmat szereztek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutattak. VG