BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Egyre több akciós vásárlás

A háztartások vásárlói viselkedésében hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugati országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje – derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. Felértékelődött az árak jelentősége, megnövekedett a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya.

A háztartások által vásárolt napi fogyasztási cikkek nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint tavaly az azonos időszakban, ez a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent.

„A márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya két-három éve megfigyelhető tendencia. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan nyolc üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária consumer tracking szektorának menedzsere, utalva arra, hogy az alacsonyabb ár reményében csökken a vásárlók lojalitása megszokott áruházuk iránt.

A felmérés szerint egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára: a 2000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.

Így nem meglepő – állítja Kovács Krisztina –, hogy 2010 első negyedévében a hipermarketek és a diszkontáruházak sikeresen szerepeltek a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Bár egy-egy vásárló költési intenzitása alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban, de jelentős vásárlói közönséget, ezáltal többletfogalmat szereztek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutattak. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek