BUX 41,473.45
-3.32%
BUMIX 3,899.47
-2.03%
CETOP20 1,970.31
-1.12%
OTP 10,290
-4.50%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.20%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,600
-2.44%
RABA 1,155
-0.86%
0.00%
0.00%
-9.88%
-0.46%
-5.25%
+25.00%
-0.37%
0.00%
-0.14%
OTT1 149.2
0.00%
-2.46%
MOL 2,716
-5.37%
-1.76%
ALTEO 2,350
-1.26%
0.00%
-2.52%
EHEP 1,515
+3.41%
+1.42%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.57%
0.00%
0.00%
-0.93%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,172
-4.56%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Hazai piacra gyártana a NABI

A válság ellenére is töretlen az Egyesült Államokba irányuló export a járműgyártó társaságnál

Rövidesen rendszámot kap a NABI új buszcsaládjának első sorozatgyártásra alkalmas darabja, amelyet az eddig szinte kizárólag az amerikai városi tömegközlekedés számára dolgozó cég kifejezetten a magyar piacra tervezett – tudta meg a Világgazdaság. A prototípus a kaposvári tömegközlekedési vállalatnál kezdi meg a munkát, ám mint Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. vezetője lapunknak elmondta, bemutatják a BKV és a Volán vállalatok képviselőinek is.

A NABI Kft. – amely a 2002–04-es időszakban már 61 buszt adott el öt különböző Volán társaságnak – vissza akar térni a magyar autóbuszpiacra, tudván, koros a hazai állomány, így előbb-utóbb halaszthatatlanná válik a csere, különben végletesen leromlik a szolgáltatás színvonala, s megnő a balesetveszély. Ma több mint ötezer 15–21 éves Ikarus fut az utakon, úgyhogy a többi magyarországi gyártó mellett a kaposvári és a budapesti üzemében együttesen évi hétszáz busz legyártására képes NABI-nak is jutna megrendelés a piacon.

A 450 fős cég ugyanakkor nincs híján a munkának, hiszen termelését körülbelül egy évre lekötötték a különböző megrendelések. Az elmúlt hetekben kötött szerződés alapján jövő év március végéig szállítanak le negyven 12 méteres szóló és tizenkét csuklós buszt a Florida állambeli Broward County közlekedési vállalata számára. Emellett megkezdődött az opciós keretből lehívott újabb száz busz gyártása Los Angeles számára. A kaliforniai nagyváros három éve 260 darab műanyag karosszériás, földgázhajtású CompoBust rendelt, és opciós szerződést kötött további 740 busz vásárlására. Az összesen 1000 darabos kontingensből eddig 340-et szállítottak a tengerentúlra. Így ez év végéig 7500-ra emelkedik a NABI által amerikai megrendelésre készített járművek száma. Csak Los Angelesben több mint 1300 NABI-busz közlekedik, és mindegyik földgáz-, illetve hibrid meghajtású. A Los Angeles-i közlekedési vállalat kimutatása szerint évi 42 ezer mérföld (67 200 kilométer) futásteljesítménnyel számolva a földgázhajtású busz fenntartása 30 660 dollárba kerül, míg a dízelmotorosé 36 540 dollár.

Igaz, Honolulu városa, amely komolyan tesztelte a műanyag karosszériás, kaposvári NABI-buszt, a gazdasági helyzetre való tekintettel elhalasztotta a vásárlást, de nem mondott le róla. A magyar jármű ugyanis könynyebb, mint az Oahu Transit Services (OTS) közlekedési vállalat hagyományos buszai, több utast tud szállítani, ellenáll a korróziónak, amely a csendes-óceáni USA-állam esetében igen fontos kritérium, tekintettel a sós, párás tengeri levegőre.


A cég

A NABI (North American Bus Industries) története 1976-ban kezdődött, amikor kereskedelmi megállapodás született a magyar Ikarus és az amerikai Crown Coach között. Együttműködésük eredményeként 1977-ben megjelent Los Angelesben az első Magyarországon tervezett csuklós autóbusz. A 80-as években az együttműködést felbontották, és az Ikarus új stratégiai megállapodást kötött az Union City Body Companyvel (UCBC), hasonló működés szerint: Magyarországon tervezték a buszokat és gyártották le a vázakat, míg a végszerelés az Egyesült Államokban folyt. Az UCBC 1992-ben az Első Magyar Alap tulajdonába került Amerikai Ikarus néven. Így már nemcsak a tervezés, de a dizájn és az alkatrészek biztosítása is magyar feladat lett. A karosszéria a budapesti (Mátyásföld) gyárban készül, míg az autóbuszok végszerelése az Alabama állambeli Annistonban történik, a NABI Inc. üzemében.

Mivel a cég bele akart vágni a kompozit- (műanyag) karosszéria gyártásába, 2001-ben zöldmezős beruházásként felépült a kaposvári gyár. Négy évvel később azonban leállt a termelés, mert az amerikai szövetségi közlekedési hatóság úgy döntött: a Kaposváron gyártott buszok a továbbiakban nem mentesülnek az úgynevezett Buy America törvény alól. (Az amerikai szövetségi támogatást felhasználó közbeszerzéseknél az alkatrészérték 60 százalékának USA-beli gyártóktól kell származnia, és a végső összeszerelést is Amerikában kell végezni.) A gyárleálláshoz a dollár árfolyamváltozása miatt elszenvedett komoly veszteség is hozzájárult.

Ezt követően, 2006 februárjában a NABI Rt. igazgatósága aláírta az ekkor alakult NABI Gyártó Kft.-vel és a NABI Real Estate Holding Kft.-vel, valamint ezek tulajdonosával, a világ egyik vezető intézményi befektetőjével, a Cerberus ellenőrzése alatt álló Homerica Investment BV-vel azt az eszközátruházási szerződéscsomagot, amelynek keretében a vevők átvállalták a NABI 81,1 millió dolláros teljes hitelállományát. Emellett összesen 2,2 milliót fizettek, amiért megkapták a NABI csoport valamennyi eszközét (az amerikai NABI Inc.-et, valamint a mátyásföldi és a kaposvári gyárat), átvették a cég valamennyi dolgozóját és teljes megrendelés-, valamint garanciális kötelezettségállományát. Így Kaposváron két éve újraindult a gyártás, azt követően, hogy az említett Los Angeles-i megrendelést aláírták.

A NABI Kft. az elmúlt években folyamatosan növelte árbevételét, és – a válság ellenére is – nyereséges marad. Igaz, az adózott eredmény a 2007-es 907 millió forintról tavalyelőtt 43 millióra csökkent, de az a kaposvári gyár újraindításának költségei miatt következett be – hangsúlyozta Baranyai Ferenc, hozzáfűzve: az idei évet is várhatóan több százmilliós eredménnyel zárja a cég.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek