Az olajkatasztrófa mérlege
Megközelítette a tízmilliárd dollárt a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófa elhárításának költsége a hét végére, amikor a BP bejelentette: egy cementdugóval sikerült véglegesen lezárnia az április 20-án felrobbant kiemelőtorony alatti kutat. A brit energetikai konszern a Deepwater Horizonnál történt baleset következtében megindult mélytengeri olajszivárgás megakadályozására és a következmények elhárítására eddig összesen 9,5 milliárd dollárt fordított. A lezárás azonban távolról sem jelenti a munkálatok végét: öt hónappal az Egyesült Államok legsúlyosabb természeti katasztrófáját okozó robbanás után még mindig 25 ezren vesznek részt a kárelhárítási munkákban, több mint 2500 vízi és több tucat légi járművel.
A 11 halálos áldozattal járó áprilisi robbanás után 4,9 millió hordónyi olaj ömlött a Mexikói-öböl vízébe. A tengerbe jutott olaj háromnegyede már eloszlott vagy lebomlott, és a BP közleménye szerint július 21-e, vagyis a szivárgás elállítása óta egy csepp olajos folyadékot sem gyűjtöttek be a tenger felszínéről.
A tízmilliárd dollárt közelítő összeg a szivárgás megállításának és a megsérült olajkút elfojtásának költségét, a szennyezés felszámolásával összefüggő kiadásokat, valamint az érintett amerikai szövetségi államoknak nyújtott anyagi segítséget és a kártérítési kifizetéseket tartalmazza.
A BP az amerikai kormányzat nyomására egy húszmilliárd dolláros kártérítési alapot állított fel. Augusztus 23-tól ebből teljesítik a kifizetéseket. Mostanáig több mint 68 ezer kártérítési követelés érkezett az alaphoz, ebből több mint 19 ezret elégítettek ki 240 millió dollár értékben. A pénzalap megnyitása előtt a BP 127 ezer kártérítési kifizetést teljesített összesen 399 millió dollár értékben. VG
Veszteséget hozott a katasztrófa
A BP – egykori nevén British Petroleum – világszerte nyolcvanezer embert foglalkoztat, bevétele tavaly 239,3 milliárd, nyeresége 16,6 milliárd dollár volt. Összesen harminc országban végez kőolaj- és földgázkitermelést, naponta négymillió hordó olajnak megfelelő mennyiségű energiahordozót hoz a felszínre. A társaság 1992 óta folyamatosan nyereséges volt, a baleset miatt azonban az idei második negyedévet veszteséggel zárta. Az adózás utáni eredmény –17,1 milliárd dollár volt az április–júniusi időszakban, az egy negyedévvel korábbi 6,1 milliárdos adózott profit után.


