BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtorpant a kiszervezés piaca

A nagy cégek megtartották IT-outsourcing szerződéseiket, a kisebb vállalkozások között dúl az éles, agresszív árverseny

Nem látszik növekedés az outsourcing területén 2010-ben a válság nyomán – mondta lapunknak a KFKI Rendszerintegrációs Zrt. ICT-értékesítési igazgatója. Agárdi György szerint bár a költségcsökkentési nyomás miatt a meglévő szerződések volumene tovább zsugorodik, azért előbb-utóbb várható, hogy több cég is reális alternatívát lát a kiszervezésben a létszám- és költségmérséklési elvárások teljesítéséhez. A BellResearch kutatása viszont megkérdőjelezi a kiszervezéssel kapcsolatos üzleti várakozások megalapozottságát, mivel a kihelyezők közel kétharmada egyáltalán nem készít megtérülési számításokat a döntés előtt.

Agárdi arra emlékeztet, hogy 2009 végén és 2010 első fél évében megélénkült az érdeklődés az outsourcing iránt, főként a pénzügyi szektorban. Jelentős új projekt a közelmúltban ugyan nem indult a szegmensben, de a bankadó, a bankokra nehezedő fokozott állami nyomás 2011-ben már kikényszeríthet ilyen intézkedéseket. A pénzügyi szférában az is várható, hogy az IT-eszközök eladásával, majd visszabérlésével próbálják hozni az idén a mutatókat. A BPO-területen (mint pl. a bérszámfejtés, iratkezelés, készletnyilvántartás és -gazdálkodás) a kisebb cégek számára is tud majd reális megoldást kínálni a kiszervezés, a meglévő ügyfelek által már igénybe vett üzleti volumenre építve. Több vállalat viszont – a fentiek ellenére – egyelőre azon az állásponton van, hogy érdemes bizonyos szolgáltatásokat házon belül tartani.

„Az utóbbi időszakban sok outsourcingszerződést újítottak meg a korábbi partnerekkel, főként a nagy volumenű üzleteknél” – mondta az értékesítési igazgató. Ahol nem így történt, ott nagyon éles árversenyben általában a kisebb, de agresszívabb cégek nyertek. A nagyobbaknak a fajlagos költségeik csökkentésével alkalmazkodniuk kell a válság hatásai által átalakított piaci viszonyokhoz, ez nem kevés kreativitást igénylő feladat. Annál is inkább, mivel a legtöbb magyar cégnél a szolgáltatás minőségének javítása helyett kizárólag a megtakarítási lehetőségeket tartják szem előtt.

„Az sem használ az outsourcingnak Magyarországon, hogy nagyon olcsó a munkaerő” – hangoztatta Agárdi. A válság hatására a munkaerőpiacon a speciális szakértelemből is nagyobb a kínálat, mint korábban, ezért jelenleg ez a kiszervezési indok is gyengül.

A pénzintézetek esetében ha egy alkalmazott bruttó költsége 100, akkor egy szolgáltató ugyanezt az alkalmazottat 100 + áfa összegért tudja biztosítani. A bankok ugyanis nem áfaalanyok, ezért az általános forgalmi adó az ő esetükben nem igényelhető vissza. Ugyanez jellemző az államigazgatási intézményekre is.

Az sem kedvez az outsourcingnak, hogy a kiszervezendő alkalmazottak sokszor ellenzik és fellépnek ellene. A kiszervező számára az elégedetlen kollégák tudásának elvesztése megnövekedett kockázatot jelent.

„A KFKI, a Magyar Telekom csoport tagja az idén minden nagy outsourcingszerződést megtartott” – közölte a cég értékesítési igazgatója. Szerinte a sikerük fő oka, hogy tudják kombinálni a telekommunikációs és az IT-szolgáltatásokat, így partnereik egy kézből, egy szerződés keretében kapják meg ezeket – adatközpont, szerver-infrastruktúra, LAN-hálózat, desktop stb. Míg a Magyar Telekom adatközpontjai – közte a Dataplex, a régió legnagyobb és legmodernebb létesítménye – az infrastruktúra magas színvonalú elhelyezését teszik lehetővé, addig a KFKI a hálózatok vonatkozásában piacvezető. „A KFKI azért tud növekedni, mert széles portfólióval rendelkezik, és egy nagyobb üzleti volumen természetesen alacsonyabb egységárakhoz vezethet” – hangsúlyozta Agárdi.

A hatékonyságnövelés jegyében a KFKI-nál nemrég egy szervezetbe vonták össze a szervizdesk, illetve a szervizfunkciókat, ezenkívül pedig folyamatban van a terület ISO 20 000-es auditja, hogy megfeleljenek a szolgáltatásmenedzsmentek nemzetközi ajánlásának.

„Folyamatban van több, előremutató szolgáltatásfejlesztési projektünk is. Ezek közül a legjelentősebb talán egy cloud computing jellegű szolgáltatás beindítása, mely nemzetközi tanácsadó cégek bevonásával zajlik. A cél az, hogy ügyfeleink – szerver- és storage-vásárlás helyett – a szükséges kapacitásokat szolgáltatásként, közműszerűen vehessék igénybe, mégpedig a lehető legrugalmasabb feltételekkel – csak arra az időszakra és csak akkora erőforrást, amire valójában szükség van. Ennek az alapjai már megvannak, hiszen az infrastruktúra mint szolgáltatás szerepel a portfóliónkban.”


Trendfordító ICT-piac

A jelenlegi helyzetre jellemző, most először fordul elő, hogy az ICT-outsourcing piacának mérete meghaladja az IT-támogatási és installációs szolgáltatások piacának a méretét – áll az IDC felmérésében. Az ICT-területen tavaly a leggyorsabban növekvő szegmens a pénzügyi szektor volt, míg az államigazgatásban – az ismert költségvetési megszorítások következtében – ötszázalékos piacszűkülés következett be. Az IDC 2010-re ötszázalékos növekedést prognosztizált az ICT-outsourcing területén a 2009-es tízszázalékos növekedést követően. Ennek a bővülésnek a fő motorja még az outsourcing volt, megelőzve a rendszer-integrációt, illetve az IT-alkalmazásra vonatkozó tanácsadást és a testreszabást. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.