BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két szerelvény vizsgálata után utasították el az Alstomot

Harminchét pontban minősítették szabálytalannak az Alstom metrószerelvényeit – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Az elutasítás kimondásáig két szerelvényt vizsgáltak meg üzemi körülmények közt abból a huszonkettőből, amelyet az Alstom legyártott. Nincs ok azonban felületességgel vádolni az NKH-t, amiért húsz kocsival nem foglalkozott: a gyártó csupán az előzetes típusengedély birtokában, vállaltan a saját felelősségére készítette el ezeket.

Az elutasítás okai két csoportba sorolhatók. Több elemnek hiányos a dokumentációja, súlyosabb probléma azonban az, hogy a két, Budapesten, illetve Valenciennes-ben tartott próbaüzem alatt a szerelvények nem feleltek meg a műszaki előírásoknak. A legfőbb ok a fékrendszer működésének hiányos dokumentációja, emellett azonban további 36 hiányosságot is megállapítottak. Nem dokumentálták megfelelően, hogyan működne a fékrendszer áramkimaradás esetén. Nem biztosított az akaratlan elindulás elleni védelem, hiányos a kerékterhelés-ellenőrzés mérési jegyzőkönyve, s nem volt megfelelő a segédüzemi gépek vizsgálatát igazoló mérés sem. Az pedig folyamatos kényelmetlenséget jelentene, hogy az egy légterű szerelvények egyes részei közt az átjáró csupán 190 centiméter magas. Ám három éve az NKH megadta az Alstomnak az előzetes típusengedélyt. Ebben a szerelvény konstrukciójára vonatkozó dokumentáció alapján meghatározták a jogszabályokban, műszaki előírásokban, szabványokban előírt, az üzembe helyezéshez és az üzemeltetéshez szükséges követelményeket. Ezek alapján kezdődhetett meg a prototípus gyártása. A típusengedélyezési eljárásban a kész prototípus részletes tervdokumentációját vizsgálták át, és futáspróbák, életszerű körülmények közti ellenőrzés után döntöttek úgy: a metró nem alkalmas biztonságos közlekedésre. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.