Cégvilág

Nagyot fogyott a fitneszpiac: Schobert Norbertnek is lépnie kell

Eddig sem volt igazán sportos nép a magyar, a kedvezőtlen gazdasági hatások miatt csökkent büdzséből azonban idén a korábbinál is kevesebb jut egészségmegőrzésre. Olcsó, gyenge minőségű élelmiszereket vásárolunk, s leszoktunk az edzőtermek látogatásáról is. Pedig a lakossági prevenció az államnak is érdeke lenne, hiszen kevesebbet kellene gyógyszerekre, kezelések támogatására kifizetni.

A több tízmilliárd forintra rúgó piacon az élelmiszerrel foglalkozó cégek szenvedték el a legnagyobb visszaesést, de az edzőtermek látogatottsága is jelentősen csökkent a válság előtti időszakhoz képest.

Idén átalakításra készül vállalkozásánál a fitneszguru Schobert Norbert is, aki megunta az élelmiszergyártókkal és ételszállítókkal vívott licenszharcot és saját kezébe veszi a termékfejlesztést és disztribúciót. A tervek szerint az idén megalakuló Update International Zrt. keretein belül saját maguk felügyelik a diétás ételek fejlesztését, valamint maguk vásárolják a gyártóktól a saját recept szerint elkészült ételeket, amit azután az idén 52 boltból álló franchise hálózaton keresztül juttatnak el a vásárlókhoz.

Az üzletember már számos vállalkozáson – mint a Norbi Fitness Kft., Norbi.hu Kft. és Norbi New Update Kft. – keresztül folytatott tevékenységet. Jelenleg működő cége, a franchise és egyéb licensz jogokat birtokló az Update Zrt. eredményei azt mutatják, az évek során népszerű bulvárszemélyiséggé avanzsált Schobert Norbertet sem hagyta érintetlenül a gazdasági válság: a társaság árbevétele 2008-ban 250,4-ről 228,1 millió forintra csökkent, adózott eredménye pedig 20,3-ról 4,2 millió forintra apadt. Szerettük volna a cég tavalyi eredményeit is megtudni, ez ugyanis a hivatalos adatbázisban nem szerepel, de többszöri kérésünkre sem jutatták el a szerkesztőségnek.

Az idei eredményeken várhatóan a tavasszal a cégre kirótt 3 millió forintos GVH-bírság sem javít, amelyet a termékeken feltüntetett félrevezető állításért kapott az Update Zrt. A a 95 százalékban szénhidrátmentes szót ítélte megtévesztőnek és csökkentettre módosította.

Schobert Norbert úgy látja, a cég eredményei nem a háztartások csökkenő kiadásának, hanem a házon belüli átcsoportosítást tükrözik. „Az élelmiszeripart összességében nagyon érzékenyen érintették a kedvezőtlen gazdasági hatások. Vállalattól függően 6-30 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el” – teszi hozzá. A mintegy 200 terméket forgalmazó Update-boltrendszer itthon 52 üzletből áll, ám azt az üzletember is elismeri, hogy Szlovákiában háromszor olyan gyorsan növekszik a hálózat, mint itthon. Schobert Norbert szerint északi szomszédunknál azért fogynak jobban a termékek, mert valóban jók és az emberek egymásnak ajánlják őket. Ezen felbuzdulva januártól Ausztriában, Svájcban és az Arab Emirátusokban lehet majd magyar update termékeket kapni.

Schobert szerint itthon az emberek előbb vesznek meg olcsó élelmiszereket, s költenek el havonta tízezreket gyógyszerre semmint a megelőzést, s az egészséges életmódot szem előtt tartva drágább, de jó minőségű ételeket egyenek.

Ugyanez a tendencia tapasztalható a hobbisportolásnál – hangsúlyozza Egressy István, a World Class Magyarország Kft. hazai termeinek vezetője. „A hazai termek látogatottsága a válság előtti állapothoz képest mintegy 10 százalékkal esett, s sok alacsonyabb társadalmi réteget célzó vállalkozás végleg becsukhatta a boltot” – húzza alá. A World Class egyrészt kifejezetten a magasabb osztályokat céloz meg, amelyet az átlagnál jóval kevésbé érintett a gazdasági dekonjunktúra. Másrészt éves bérleteket adnak el, így a forgalmat kisebb mértékben érik szezonális hatások.

A kereslet csökkenését inkább a kiegészítő szolgáltatásoknál – mint például a masszázs és személyi edzés – tapasztalnak. Aki eddig megengedhette magának, hogy több tíz, vagy akár százezer forintot költsön egy exkluzívabb terem éves bérletére, a plusz szolgáltatásokért már nem szívesen ad ki pénzt. A több mint 86 millió forint jegyzett tőkéjű svéd tulajdonban álló World Class egyébként a folyamatosan növekvő árbevétel mellett folyamatos veszteséget termel. Egressy István szerint ez a fejlesztéseknek tudható be, amely jelentős anyagi és személyi jellegű ráfordításként jelent meg az eredménykimutatásban. A tervek szerint három éven belül már nullszaldós lehet az üzlet.

Az inkább kispénzű sportolókat célzó Astoria Fitness azonban 2008-ban még 341 ezer forint nyereséget könyvelhetett el, tavaly azonban már 11,8-ról 6,7 millió forintra esett a bevétel és az éves eredmény is 5,9 millió forint mínuszba csúszott. Ez utóbbi nem pusztán a csökkenő bevételnek, hanem egy egyszeri beruházásnak is betudható.
A termek iránti lankadó lelkesedést jelzheti az is, hogy az ország legnagyobb fitnesszcentrumait üzemeltető, ciprusi tulajdonú Oxygen Wellness Kft. legújabb egységének nyitása a budapesti Hegyalja úton már hónapok óta húzódik. A Czakó utcai Sportcentrum kiegészítéseként 2008-ban indult egymilliárd forintos beruházást a tervek szerint 2009 végéig át akarták adni, azonban többszöri időpont módosítás után várhatóan novemberben nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt.

Akcióznak a nagy sportáruházak is: a Hervisben 70 százalékos leértékeléssel, s „kettőt fizet hármat kap” akcióval próbálják a vásárlókat megtartani. Nem véletlenül, az osztrák Spar 100 százalékos tulajdonában álló Hervis Kft. már 2008-ban is tetemes, 595,7 millió forintos veszteséget termelt. Az árbevétel pedig tavaly 4,6 százalékkal 1,21 milliárd forintra csökkent, a veszteség pedig meghaladta a 850 millió forintot. A konkurens Dechatlon lánc sem büszkélkedhet jobb évvel: a láncot üzemeltető társaság adózott eredménye csupán egy egyszeri eredménynek köszönhetően mutatott nyereséget, üzemi szinten csaknem 850 millió forint veszteséget halmoztak fel 2009-ben.

Ha a rendes fizetésből kevesebb, egészségpénztári számláról azonban jóval többet költünk fitnesz szolgáltatásokra. A szakemberek szerint ez egyfajta átrendeződést jelent a piacon: sok hobbi sportolónak a munkáltatója béren kívüli juttatásként fizet az egészségpénztári számlára, így nem a fizetésből költenek az edzőtermi bérletekre. A Magyar Önkéntes Egészségpénztárak Szövetségének (MOESZ) elnöke, egyben a Patika Egészségpénztár igazgatója, Lukács Marianna lapunknak kifejtette, a szervezeti adatai azt mutatják, hogy a tagok jóval tudatosabbak: egyre több alkalommal és egyre nagyobb mértékben költenek edzőtermi és fitnesz szolgáltatásokra. A Patika Egészségpénztár befizetései is ezt igazolják: míg 2007-ben 51,2 millió forintot, addig 2009-ben már 89,6 millió forintot fizettek ki a pénztár tagjai az edzőtermekben.

A piaci szereplők szerint a betegségmegelőzésben kiemelt helyen szereplő sporttevékenységet akkor lehetne igazán népszerűvé tenni, ha az állami egészségbiztosításba is beemelnék ezeket a szolgáltatásokat. Ám ez a szakemberek szerint legjobb esetben is évtizedeket kellene várni. Sokkal reálisabb lehetőséget jelentene az, ha eddig személyi-jövedelemadó fizetési kötelezettséget jelentő termékek és szolgáltatások adómentes kiegészítő egészségbiztosítási körbe kerülnének.

Az egészségpénztárakat felügyelő Pénzügyi Szervek Állami Felügyeletének (PSZÁF) adatai szerint az egészségpénztári számlákra 2008-ban mintegy 4 milliárd forint érkezett (2009 első felében hasonló összeg érkezett be az előző év első feléhez képest), ennek felét még mindig gyógyszervásárlásra fordítják a tagok. Sporttevékenységre mindössze 3,07 százalék jut.

A szakemberek szerint azonban nem csupán az lendíthetne a piac forgalmán. Egyre több szolgáltató fordul a fizetőképes idősebb korosztály felé. Hazánkban az orvosok csak akkor hívják fel az öregek figyelmét a mozgás fontosságára, amikor az őket leggyakrabban érintő csontritkulás és keringési, szívrendellenességek kialakulása már elkerülhetetlen. Nyugat-Európában a szenior rétegre fókuszáló sportprogramoknak óriási rajongótábora akad. Az Egyesült Államokban pedig már 1992-ben szövetséget hoztak létre az idős korosztály sportkultúrájának javítása érdekében.

gyógyszer edzőterem fitnesz update Schobert Norbert patika Norbi egészségmegőrzés egészségpénztár
Kapcsolódó cikkek