A szállítmányozásra szakosodott bűnözők mindent bevetnek és bármit megtesznek azért, hogy rátehessék a kezüket a kiszemelt kamionra és a szállított értékekre. A gazdasági válság hatására a szállítmányozási bűncselekmények száma tovább nőtt, és ez komoly kihívást jelent a nemzetközi ellátási láncokon fuvarozott termékek tulajdonosainak. Ők sem ülnek azonban tétlenül – derült ki a Transported Asset Protection Association (TAPA, a Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége) közelmúltban Budapesten tartott idei évzáró konferenciáján.
A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekményekből származó veszteség 170,6 millió eurót tesz ki csak az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban. A TAPA 2008-as összesített adatai szerint ez 3756 incidensből adódik össze, de ez csak a jéghegy csúcsa. A szervezet statisztikája kizárólag a tagok által elszenvedett károkra vonatkozik, így a teljes veszteséget régiós vagy globális szinten még megbecsülni is nehéz. Az anyagi kár mellett számolni kell azonban olyan addicionális veszteségekkel, amelyek jogi és morális szempontból is növelik a listát. A kamion megrongálódott vagy eltűnt, a sofőr megsérült, így kiesik a munkából, az áru elveszett, és nem jut el a célállomásra, valamint a vevő nem jut hozzá a megrendelt és betervezett termékekhez, és így tovább.
A leggyengébb láncszem mindig a szállítmányozási útvonal A és B pont között. Az árunak, amely – bármiről legyen is szó – nagy mennyiségben jelentős értéket képvisel, el kell jutnia az értékesítés helyére. A raktárakat szigorúan őrzi a kamerákkal, riasztókkal és fegyverekkel felvértezett biztonsági személyzet. A teherautó ponyvája azonban korántsem nyújt biztos védelmet a bűnözők ellen, és a kamionsofőr magányossága egyben kiszolgáltatottsága is.
A témában hazánk is érintett. Egyrészt számos multinacionális nagyvállalat működtet nálunk gyártóbázist, másrészt az országban fontos szállítmányozási tranzitútvonalak vannak. A magyar bűnüldöző szervek jól ismerik a problémát, de a hazai bűnözők egy lépéssel előrébb járnak. Ők már szoros együttműködésben tevékenykednek a szállítmányozásra szakosodott nemzetközi bűnbandákkal.
Papp Róbert, a DHL Supply Chain magyarországi biztonsági igazgatója szerint azok a bűnszervezetek, amelyek a bűncselekmények eme fajtájára álltak rá, nagyon jó kapcsolatokkal, kommunikációs eszközökkel, nagy teljesítményű gépkocsikkal és módfelett jó „motivációs” rendszerrel rendelkeznek. A feketepiacon megszerzett jövedelem pedig azonnal mozdítható tőkét, így jelentős hatalmat jelent számukra. „Ezek a csoportok mindig egy lépéssel előttünk járnak, ezért az egyetlen lehetőségünk az összefogás” – fogalmazott a szakember.
A TAPA az eszmecserén és kapcsolatépítésen kívül számos szolgáltatást is nyújt tagjainak. Ilyen például az IIS (Incident Information Service – Incidens-információs Szolgálat) vagy a közös (összeurópai) szállítmányozási bűntérkép, ezekkel hatékonyan felismerhetők és megelőzhetők a kamionok elleni támadások. A szervezet – köszönhetően a nemzetközi és állami bűnüldöző szervekkel ápolt szoros kapcsolatának is – eredményesen veszi fel a harcot a szervezett bűnözői csoportokkal, amelyek tevékenysége nem ismer határokat, földrajzi értelemben sem. A nemzetközi bűnözéssel szemben csak szervezetten lehet fellépni, hiszen lehet, hogy az Angliában ellopott kamion vagy eltulajdonított áru éppen Litvániában bukkan elő és kerül a feketepiacra.
A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekményekből származó veszteségek illusztrálására Gál László, az OS Security ügyvezető igazgatója elmondta, hogy míg egy eredményes bankrablás vagy ATM-lopás a legrosszabb esetben is csak 10-20 millió forint kárt okozhat, addig csupán egy-két raklapnyi eltulajdonított mobiltelefon már százmilliós veszteséget jelent a tulajdonosának. A bűnözők rizikója is kisebb, hiszen az objektumokat 24 órában őrzik, de milliárdok gurulnak napi rendszerességgel Európa közútjain szinte védtelenül.
A TAPA, felismerve az ellátási láncokat fenyegető problémát, olyan protokollokat és módszereket fejlesztett ki, amelyek megnehezítik a bűnözők dolgát. A tagok, gyártók és szállítmányozók mellett számos vállalkozás van, amely a szervezet céljaival egyetértésben kínál megoldásokat a védekezéshez.
A TAPA egyetlen magyar tagja, a Sectran Kft. logisztikabiztonsági megoldását javasolja a hatékonyság növeléséhez. Muray Melinda ügyvezető igazgató a megelőzés mellett teszi le a voksát. Elmondta, hogy a Driver Identification Database egy olyan rendszer, amelybe csak „tiszta” sofőrök kerülhetnek be. Szólt arról is, hogy a gyártók és logisztikai cégek igénye nőttön-nő a megbízható munkaerő iránt, mert sajnos az esetek többségében nemcsak a füles jön bentről, hanem az elkövető maga is bennfentes. VG
A több mint 600 tagot számláló egyesület célja a nemzetközi ellátási láncokon elszenvedett veszteségek csökkentése és megelőzése.
A szervezet az EMEA térségen túl már amerikai és ázsiai régióban is jelen van, és tagsága folyamatosan nő. A tagvállalatainak éves forgalma meghaladja a 900 milliárd dollárt.
A TAPA hatékony érdekérvényesítő erővel rendelkezik, mivel a tagok képviseletét a logisztikai és biztonsági csúcsvezetők látják el.
A több mint 600 tagot számláló egyesület célja a nemzetközi ellátási láncokon elszenvedett veszteségek csökkentése és megelőzése.
A szervezet az EMEA térségen túl már amerikai és ázsiai régióban is jelen van, és tagsága folyamatosan nő. A tagvállalatainak éves forgalma meghaladja a 900 milliárd dollárt.
A TAPA hatékony érdekérvényesítő erővel rendelkezik, mivel a tagok képviseletét a logisztikai és biztonsági csúcsvezetők látják el.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.