A változtatások alapvetően a lakossági szolgáltatásokat érintik: a kereskedőváltást, a nem fizető ügyfelek kezelését és az ügyfélszolgálati irodák működtetését. A lakossági gázpiac megnyitása óta sok problémát okozott, hogy egyes egyetemes szolgáltatók nehezen engedték át ügyfeleiket más kereskedőkhöz, a folyamatot néha mondvacsinált ürügyekkel leállították vagy elhúzták. A fenti javaslat elfogadása esetén azonban a kereskedőváltásnak az eddigi két hónap helyett három hét alatt kell megtörténnie, és a végelszámolással együtt sem vehet hat hétnél hosszabb időt igénybe. A fogyasztó a szerződéskötést követően még meggondolhatja magát, de ha már elindult a kereskedőváltás folyamata, nem léphet vissza. Ha valaki régi szolgáltatójánál vagy kereskedőjénél felmondta a szerződést, a szolgáltatónak (vagy kereskedőnek) e tényt a felmondás beérkezését követően öt napon belül vissza kell igazolnia. Eddig erre az egyetemes szolgáltatónak három munkanapja, a kereskedőnek 15 napja volt. Megszűnne az előlegszámla és a pénzügyi biztosítékfizetési kötelezettség, vagyis az elbocsátó szolgáltató az ügyfelével nem fizettethet ki előre több hónapnyi gázszámlát. E biztosíték kifizettetése eddig aránytalan terhet rótt a kispénzű fogyasztókra, akik néha épp e miatt nem tudtak kereskedőt váltani.
Sok vita volt azzal kapcsolatban is, mely mérőállás tekintendő a kereskedőváltás előtti utolsó állapotnak. A tervezet úgy rendezné a kérdést, hogy a mérőt a váltás utáni 5–6. napon a korábbi szolgáltatónak kell saját költségén leolvasnia, és ezen alapulna a zárószámla is. A szerződés csak írásban mondható fel, ez viszont eddig is így történt.
Eddig – adott feltételek mellett – 90 napnyi tartozást halmozhatott fel a kereskedőjével szemben a fogyasztó büntetlenül, a módosítás szerint azonban már 60 napnyi késlekedés után kikapcsolható a szolgáltatásból.
A közelmúltban több egyetemes szolgáltató – részben internetes és telefonos ügyfélszolgálata fejlesztése miatt – idejétmúltnak, kihasználatlannak és gázáremelő tényezőnek minősítette kötelezően fenntartott ügyfélszolgálati irodáit. A versenypiaci szereplőknek viszont nem kellett ilyen irodákat fenntartaniuk, de internetes és telefonos ügyfélkapcsolati rendszerüket is csak a tényleges igények mértékéig bővítették. A tervezet előírná számukra a telefonos és elektronikus ügyfélszolgálat mellett az ügyfélszolgálati irodák működtetését is. Abban a régióban, amelyben az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználóik száma meghaladja a 15 ezer főt, legalább egy, ha pedig a 45 ezer főt, legalább két ügyfélszolgálati irodát kell működtetniük. (Ez főként az EMFESZ-re terhel többletkötelezettséget, a T-Com ugyanis – legalább részben – használhatja e célra meglévő, telefonos ügyfélszolgálati irodáit, az Elmib és az Emogá ügyfeleinek száma pedig vélhetőleg az előbbi határ alatt van.)
A kereskedők ügyfélszolgálati irodáinak a hét legalább egy napján 18 óráig nyitva kell lennie, a felhasználót pedig kérésére – térítésért – tájékoztatnia kell fogyasztási adatairól.
„Változik a védett, illetve a nem fizető fogyasztókra vonatkozó szabályozás is” – mondta nemrég lapunknak Horváth Péter, az energiahivatal elnöke. Módosulnak az engedélyezési eljárások, illetve a tudatos energiafelhasználás támogatása érdekében lehetővé válik az okos mérés szélesebb körű tesztelése is.
Ekkortól a cégek nem tehetik meg, hogy nagy kapacitást kötnek le, mégis kis díjat fizetnek, mert nem mozgatják a gázukat.
Ekkortól a cégek nem tehetik meg, hogy nagy kapacitást kötnek le, mégis kis díjat fizetnek, mert nem mozgatják a gázukat. Fő változások lerövidül a kereskedőváltás
hamarabb kikapcsolhatók
nem fizetők
megszűnik az előlegszámla
új elvárások az ügyfélszolgálatban -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.