BUX 40,000.07
-1.19%
BUMIX 3,763.83
-0.30%
CETOP20 1,893.58
0.00%
OTP 8,588
-1.85%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.14%
-1.96%
ZWACK 18,350
+0.82%
-3.19%
ANY 1,580
-0.32%
RABA 1,085
-2.25%
0.00%
-1.69%
0.00%
+0.47%
+0.59%
0.00%
-0.42%
0.00%
-1.41%
OTT1 149.2
0.00%
-1.84%
MOL 2,976
-0.53%
+1.28%
ALTEO 2,380
0.00%
-12.82%
-1.80%
EHEP 1,240
-0.80%
-4.92%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+2.63%
-2.25%
-0.41%
0.00%
-0.35%
-1.80%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-4.76%
NAP 1,240
0.00%
0.00%
-5.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Elfogynak a használt kocsik

A használt gépkocsik piacának is ártott az új járművek forgalmának zuhanása.

Az új autók forgalmának zuhanása magával rántotta a használt autók piacát is. Ha nem vesznek új autót az emberek, a régit nem akarják eladni, úgyhogy a piac mindkét oldala áll – summázta a helyzetet Horváth Zoltán, a legnagyobb használautó-kereskedő hálózat, a 42 értékesítési ponttal rendelkező Weltauto igazgatója hagsúlyozva: miután gyakorlatilag senki sem vesz új kocsit a régi helyett, egyre aggasztóbb, hogy jövőre már egyáltalán nem lesz belföldi eredetű használtkocsi a piacon.

Noha a Porsche Hungaria csoporthoz tartozó Weltauto eladásai arányaiban fele annyira csökkentek mint az újautó-piac, ám a válságok halmozódó hatásait alaposan megérezte a hálózat is: a válság előtt még 53 volt a Weltauto-pontok száma. A csökkenés oka sok esetben az volt, hogy amikor a kereskedő készlete néhány darabra csökkent, a Weltautó javasolta a profil feladását.

Míg korábban könnyen lehetett forgóeszköz hitelhez jutni, manapság a pénzintézetek nem fogadják el a hitel fedezetéül az autót, hanem csupán a piaci érték 40-50 százalékára rúgó hitelt adnak. Emiatt országszerte nagyon kicsi készlettel dolgoznak a kereskedők – mondja Horváth Zoltán, hozzáfűzve: – Már nemigen van a piacon továbbértékesítére alkalmas használt autó, pedig nyár közepe óta nagy a kereslet. A Volkswagen konszern márkáiból a 2-3 éves jó állapotú, legfeljebb 3 millió forintos  autót egy nap megvesznek készpénzért. A nagyon olcsó autókat is keresik: 600 ezer forint alatti 10-12 éves középkategóriás kocsi szintén hamar új gazdára lel.

Az árak az elmúlt évben folyamatosan estek, az idén a stagnálás után – éppen a kínálat minimális szintje miatt – most emelkedés várható. Az emberek nemigen akarják eladni autóikat, mert többnyire olyan kedvező feltételekkel kaptak hitelt, amit ma nem érhetnének el a hitelnyújtási feltételek szigorodása miatt. Másrészt ne felejtsük el, hogy 2008 végéig az autóvásárlások esetében is mintegy 85 százalékos volt a devizahitelek aránya, ám a forint árfolyamesése miatt ezekben az esetekben a tartozás összege meghaladja az autó forgalmi értékét. Emellett az elmúlt másfél évben néhány márka akár 30 százalék fölötti árkedvezményt is alkalmazott, hogy megszabaduljon eladhatatlannak látszó készletétől, így a viszonylag olcsón gazdára talált kocsik még jó ideig nem jelennek meg a kínálatban.

A szakember úgy tudja, sok 11 évnél idősebb kocsi cserél gazdát, de jellemzően magánforgalomban és nem kereskedőkön keresztül: a kereskedők nemigen foglalkoznak 5-6 évnél korosabb autókkal.

A Weltauto hálózatban az idén értékesített autók átlagéletkora 5,5 év volt. Közülük legnagyobb számban a 2009-es és 2006-os évjáratú modellek szerepeltek, amelyek együttes aránya elérte a 30 százalékot. A tíz évesnél idősebb kocsik ugyanakkor az idei teljes forgalom 5 százalékát tették ki.

Csóri Sándor a hat márkát forgalmazó Schiller Autócsalád kereskedelmi igazgatója megerősíti, hogy eltűntek a jó minőségű, használtautók az újak piacának esése miatt. És a kevés jó minőségű használt olyan áron megy el, amit három éve elképzelhetetlennek tartottak a vásárlók. A Fabia - Astra kategória pedig egyszerűen nem kapható, illetve, ami van, olyan hiteltartozással, ami magasabb, mint a kocsi piaci értéke.

A magyar használtautópiac sajátossága, hogy folyamatosan nagy számban ajánlanak fel a pénzintézetek a hitelt nem törlesztő ügyfelektől visszavett kocsikat. Ezeket azonban többnyire szervizkönyv és garancia nélkül hirdetik meg, hiszen az tulajdonos, aki nem törlesztette a hitelt, a kötelező szervizekre sem vitte a kocsit, így az elvesztette a garanciát – hangsúlyozza Csóri Sándor.

Miután a szalonokban eladott amúgy is kevés új autó mennyiségének talán ötödét teszik ki a a régi kocsi beszámításával kötött szerződések, a Schiller Autócsalád olyan cégektől vásárol "feleslegessé vált" autókat, ahol nagy leépítések voltak a közelmúltban, így sok jármű felszabadult.

A cég a válság előtt erősítette a használtautó-profilját, és 500 darabos készlete számára külön telephelyet bérelt. Mindez már a múlté, és ma már csupán 130-150 között jár a használtjármű kínálat, ám nem csupán a piac fentiekben részletezett anomáliái miatt.  Év végére minden használtautó kereskedő igyekszik csökkenteni készletét, mert az új naptári év egyben "idősebbé" teszi a kocsikat a vásárlók szemében, és ez értékcsökkenéssel jár – mondja a Schiller csoport kereskedelmi igazgatója.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek