BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mennyire lesz tartós a piac élénkülésének tendenciája?

Egyre több hír jelenik meg arról, hogy a logisztikai piac lassan talpra áll, élénkülés és pozitív előremozdulás figyelhető meg az ágazatban. Javuló ipari termelési mutatók, felfutó gyártás segíti a logisztikai folyamatokat. Menynyire reálisak ezek a hírek, és mennyire lesz tartós ez a tendencia? A témáról a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubjának tagjait kérdeztük.

Duma László, Ügyvezető, Adversum Kft.

„Az ipari termelési mutatók világszerte javulnak, nálunk is. Ez a hatás érződik a beszállítói piacokon, így a logisztikai szolgáltatásokban is. Ennek ellenére nincs hurráoptimizmus. Nincs nagy beruházási kedv, és nem vesznek fel a cégek több embert. Nem azért, mert nem lenne okuk rá, hanem mert a válság hatására a kockázatvállalási kedv drasztikusan csökkent. Azaz a lakossági fogyasztás bővülése – amely újabb logisztikai igényeket generálna – még odébb van. Sőt, ennek a hiánya teszi törékennyé az egyes szektorok által megindított gazdasági növekedést. Másrészről a logisztikai szolgáltatói szektorban még mindig nagyok a kapacitások. Ezért a mostani növögetés közel sem ellenpontozza az elmúlt két-három év durva visszaesését, de akik megmaradtak, jó eséllyel most már bizakodók lehetnek, sőt azoknak is kell lenniük. Különben reális esély, hogy Európa »kétsebességűvé« válik, és hazánk a kisebb fokozatban tekerők között marad. Ugyanakkor bizakodó vagyok én is.”


Földesi Péter, Tanszékvezető egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem logisztikai és szállítmányozási tanszék

„A mostani recesszióra a termelő cégek elsősorban készleteik csökkentésével reagáltak. Az eredmény: kevesebb kereskedelmi disztribúciós központ, depó, illetve a meglévőkben kisebb készlet. A vevőkiszolgálási színvonal megtartásához azonban ilyenkor gyakoribb és kisebb rendelési tételnagyságok kellenek, és ennek megfelelően több fajlagos szállítási teljesítményre van szükség. A recesszió enyhülésével a termelők elkezdik feltölteni készleteiket, ekkor viszont ez generál igényt a többlet szállítási teljesítmény iránt. Nem tudni azonban, hogy a korábbi pull (rendelésre gyártás) irányba való elmozdulás mennyire tartós, vagyis lesz, aki megmarad annál, és továbbra is kisebb rendelési tételnagyságokkal dolgozik, ez hosszú távon növeli a szállításigényességet, van, aki visszatér a pushra (készletre gyártás), ezeknél a készletfeltöltési időszak végén megszűnik a többlet szállítási igény. Jelenleg bármilyen jóslat ugyanolyan eséllyel lehet igaz, mint az ellenkezője.”


Fülöp Kornél, Logisztikai vezető, Diebold Magyarország Kft.

„Míg az első fél évben állásidőre kellett küldeni a dolgozókat a kevés megrendelés miatt, most csak túlórákkal és szombati termeléssel tudjuk az igényeket kielégíteni. Az alapanyagaink 40 százaléka jön a Távol-Keletről, a logisztika folyamatát kedvezőtlenül befolyásolta a teherhajók számának csökkentése, illetve a tengeri szállítmányozás költségeinek növekedése. A kapacitásproblémák miatt sokszor volt gond anyagaink pontos érkezésével, ez expreszsz, illetve légi fuvarok igénybevételére kényszerített bennünket. Ez több szempontból is pluszkiadás. Az ilyen addicionális kiadások ismét rávilágítanak cégünknél a »lokalizáció« fontosságára és megerősíthetik az európai beszállítói piac versenyképességét. A termelés növekedése ugyanúgy magában hordozza a vevői piac bizonytalanságát és kiszámíthatatlanságát, amelyet jó logisztikai és raktározási technikával lehet kompenzálni. A visszaesés egyre kevésbé érződik. Változást a vevők elvárásában látunk, nagyobb rugalmasságot és olcsóbb terméket szeretnének.”


Kanozsai Csaba, Logisztikai igazgató, Corwell Kft.

„A gazdasági fellendülés a logisztika támogatása nélkül elképzelhetetlen. Sok esetben a teljes ellátási láncot újra kell tervezni, szervezni, hogy ismét optimálisan működjön. Ez olyan lehetőség, melynek az előnyét minden innovatív vezető igyekszik kihasználni. Új beszállítókat kell találni, vagy a régi szerződéseket újraértelmezni. Gyakran megváltoztak az igények, de ma a minőség a korábbiaknál sokkal nagyobb hangsúlyt kap. A növekedés jeleit mutatja, hogy néhány logisztikai területen már hiány kezd kialakulni. Ilyen például a távol-keleti szállítmányozás. Előfordult, hogy hajók, rakterek kapacitása jóval elmaradt az igényektől, kevés volt a konténer, a kikötők is megteltek, bedugultak. A légi szállításnál is az eszközök telítettsége, hiánya volt tapasztalható. Ez a költségeken is látszik. A logisztikát támogató informatikai eszközök sincsenek már mindig raktáron. A fellendülés intenzitását és idejét ma prognosztizálni felelőtlenség lenne, de mindenesetre a jelek biztatók.”


Katona István, Logisztikai vezető, Samsung Electro-Mechanics GmbH Hungarian Branch

„A válság egyik meglepő fordulata a piacunkat érintette, és a várt visszaesés helyett fellendülés állt be a forgalmunkban, mivel egyre többen vásároltak LCD-, plazma- és PDP-televíziót. A nem várt kereslet azonban csillapítólag hatott az »erősebb«, szezonszerű időszakokra, és jelenleg forgalmunk stagnál, enyhén visszaesik. Ez a logisztikai megbízásainkban is látható, elmaradt az ilyen esetekben tapasztalható robbanásszerű kapacitásigény a közúti export-, valamint a légi importszállításoknál. Ugyanakkor a költség- és időhatékonyabb multimodális szállítási módok előtérbe kerültek a tisztán légi, közutas, vasúti vagy tengeri szállítmányozással szemben. Az ágazatban befuttatott új technológiáknak köszönhetően azonban várakozásaink az utolsó negyedévet nézve optimisták, melyre felkészültünk – ez a nagyobb raktárkészletben nyilvánul meg. A szállítmányozók, szállítók bizakodóbbak a negyedik negyedévet illetően. A válságnak sok vállalkozás esett áldozatul, de ez még akár az ágazat hasznára is válhat.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.