Mennyit ér ma a logisztikai oklevél? – avagy munkaadói kereslet és képzési kínálat Magyarországon címmel tartanak kerekasztal-beszélgetést az oktatásról a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság ma kezdődő kongresszusán. Nem titkolt célja – tudtuk meg Szabó Zoltántól, a Ghibli Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatójától – az érintett felek provokatív vitára hívása.
Az előzményekről szólva elmondta, 2009 közepén kereste meg Mandják Tibor, a Dunaújvárosi Főiskola Vezetés és Vállalkozástudományi Intézetének akkori intézetigazgatója, hogy beszélgessenek arról, mit várnak a vállalatok a felsőoktatástól, mit kellene tanítani ahhoz, hogy minél inkább a vállalatok elvárásainak megfelelő hallgatók végezzenek a főiskolán. Ennek során Szabó Zoltán elmondta, eddigi vezetői tapasztalata szerint elsősorban a munkatársak emberi értékei, kompetenciái határozzák meg, ki mennyire lesz sikeres a munkájában. A Ghibli Kft.-ben kiemelten fontos például, hogy a náluk dolgozónak kiváló együttműködő készsége legyen, hatékonyan kommunikáljon és legyen benne belső késztetés a magas szintű teljesítmény elérésére.
Az ügyvezető igazgató szerint a főiskolán, egyetemen tanultak jó alapot jelenthetnek ugyan az induláshoz, mit sem érnek azonban az előbb említettek hiányában. Az adott munkakörhöz kapcsolódó szakmai ismereteket egyébként oktatják is a gyakornoki idő alatt, de az a képesség, ahogyan ezen ismereteket a mindennapi munkában hasznosítják a munkatársak, az már kompetencia-színvonal kérdése. Dolgoznak náluk vidéki főiskolákon, illetve budapesti egyetemeken végzett hallgatók is, ám – bizonyítványtól függetlenül – csak a hozzáállásukkal érhetnek el sikert.
Mandják Tiborral rövid idő alatt eljutottak oda, ki kellene próbálni, miként építhető be a felsőoktatásba a kompetenciafejlesztés, mit kellene tenni ahhoz, hogy a mindenki által elismert képességek fejlesztése a képzés részévé váljon. A professzor vállalta, megszervezi a pilot programot a főiskolán egy önkéntes és a tanárok által is ajánlott hallgatókból álló kis csoport részére, ahol 40 órás képzés keretében a Ghibli Kft. pszichológusával megindulhat a Menedzser Útlevél programnak nevezett kísérleti fejlesztés. Szakmai támogatásához csatlakoztak a Hankook, a Bombardier, a Paksi Atomerőmű, a Legrand és a Dunaferr HR-vezetői is. A pilot projekt sikerrel zárult, a hallgatók megkapták a Menedzser Útlevelet, ez egy olyan garantált kompetencia-térkép, amelyet a programot támogató vállalatok előnyben részesítenek a leendő munkatárs kiválasztása során.
„Biztos vagyok benne, hogy ilyen programokra óriási szükség van a felsőoktatásban” – mondta Szabó Zoltán. A „hallgatóknak” – mint a szó is takarja – passzív státusból aktív, fejlődni akaró, a saját emberi értékeikkel és hiányosságaikkal tisztában levő „tanítványokká” kell nőniük. Magas szinten kell együttműködniük másokkal, mert a logisztikában ezen képesség nélkül senki nem lehet sikeres. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.