BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekedést vár az idén a Rauch

A fogyasztás erősen visszaesett a válság miatt, kevesebb jut gyümölcslevekre

Élelmiszeripar. Bár a gyümölcslé- és jegestea-piac folyamatosan zsugorodott az elmúlt években – s az idén sincs ez másképp –, a Rauch Hungária Kft. ez évi árbevétele várhatóan 5 százalékkal meghaladja a tavalyit, s eléri a 17,3 milliárd forintot. Enyhe fogyasztásbővülést feltételezve pedig jövőre akár 7-8 százalékos is lehet a növekedés a gyümölcsfeldolgozó társaság vezetői szerint.

A most véget érő szezonban a Rauch 80 ezer tonna magyar gyümölcsöt dolgozott fel – közölte a 278 munkavállalót foglalkoztató cég ügyvezető igazgatója, Kardos Gábor, aki egyúttal hangsúlyozta: mostantól kizárólag magyar feliratú gyümölcsleveket is szállítanak az üzletek polcaira, ezzel is tudatosítani kívánják, hogy ezek a termékek 100 százalékban hazai termelőktől vásárolt gyümölcsökből készülnek. A cég az idei szezonban több mint 700 magyar termelővel állt kapcsolatban – tette hozzá. Évente átlagosan 2,0-2,5 milliárd forintot fordítanak alapanyag-vásárlásra. A feldolgozott gyümölcs zömét – 80 százalékát – az alma teszi ki, ez érthető is, hiszen a magyar fogyasztók továbbra is az almából készített üdítőket kedvelik leginkább. Emellett mennyiségét tekintve az őszibarack, kajszibarack, bodza, ribizli és meggy is kiemelkedő szerepet játszik a cég által feldolgozott gyümölcsök között.


Piaci helyzetkép

Általában véve nagyon rossz szezont tudnak maguk mögött a gyümölcstermelők és -feldolgozók – mondta lapunknak Szabó József, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeb) elnöke. A kedvezőtlen időjárás miatt átlagosan 30 százalékkal kevesebb volt a termés, de egyes fajták, így például a cseresznye esetében még ennél is nagyobb, 60-70 százalékos kieséssel lehet számolni. Almából viszont „csak” negyedével csökkent a mennyiség. Ám a minőséggel mindenhol bajok vannak.

A termelők és a feldolgozók helyzetét súlyosan érinti, hogy a gazdasági válság miatt érzékelhetően visszaesett a fogyasztás. „A friss gyümölcsöt még csak-csak megveszik az emberek, de gyümölcslevekre és -konzervekre már jóval kevesebbet áldoznak, mint a korábbi években” – fogalmazott a szakember. Ezekből 40 százalékkal zuhant az eladás. Számos cég a minőségi, nevezetesen a 100 százalék gyümölcstartalmú termékek gyártására állt rá, ám a fogyasztás szűkülésének időszakában jóval kisebb a piacuk a drágább cikkeknek. A termelők gondjait súlyosbítja, hogy nyomottak az árak. Zúdul az országba az olcsó import, emellett az üzletláncok is nyomást gyakorolnak a hazai beszállítókra, termékeiket sok esetben csak akciós áron hajlandók bevenni.

Idei sajátosságként említette Szabó József, hogy a jelentős árukiesés miatt a gazdák igyekeztek a magasabb áron eladható termékeikre koncentrálni, így a feldolgozóknak kevesebbet szállítottak. Évente 350 ezer tonna gyümölcs érkezik a léfeldolgozó üzemekbe, ám az idén legfeljebb 200 ezerre becsülhető ez a mennyiség. Ennél csak egyszer volt rosszabb a szezon – 2007-ben –, amikor csupán 180-190 ezer tonnát szállítottak a feldolgozókhoz a termelők.

A piaci anomáliákra termelői oldalról az lehet a megoldás a FruitVeb elnöke szerint, ha a cégek specializálódnának, lennének köztük olyanok, amelyek csak léfeldolgozásra szállítanák termékeiket. Az ilyen gyümölcsösökben a mainál jóval alacsonyabb költségekkel tudnának termelni – vélekedett –, így kedvezőbb piaci pozíciókat szerezhetnének. BJA



Rauch Hungária

Az osztrák Rauch cég magyarországi leányvállalatát 1993-ban alapította Jürgen Rauch, akinek célja kezdetektől az volt, hogy hatékonyan párosítsa a magyar gazdák szaktudását a Rauch tapasztalataival.

A kft. piacvezető a hazai gyümölcsfeldolgozó szektorban, továbbá a második legjelentősebb Rauch-központ Európában. Termékeit a gyümölcslevek, illetve a jeges teák piacán értékesíti.

A két szegmens fele-fele arányban részesedik az árbevételből. Ez utóbbi 55 százaléka az exportból származik, a kisebbik hányadot a belföldi értékesítés teszi ki.

A kft. piacvezető a hazai gyümölcsfeldolgozó szektorban, továbbá a második legjelentősebb Rauch-központ Európában. Termékeit a gyümölcslevek, illetve a jeges teák piacán értékesíti.

A két szegmens fele-fele arányban részesedik az árbevételből. Ez utóbbi 55 százaléka az exportból származik, a kisebbik hányadot a belföldi értékesítés teszi ki.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.