Cégvilág

Spórolós céges telefónia

Már a céges mobiltelefon előfizetések körében is megfigyelhető a hazai piac éretté válása, az utóbbi három évben ezen a területre a telítettség közeli stagnálás a jellemző. A képet némileg árnyalja ugyanakkor, hogy egyre népszerűbbek a vállalati mobilflották.

A válság hatására a költségeiket jelentősen faragó hazai vállalkozások a vezetékes telefonálás kiadásaival is takarékoskodnak, ami gyorsítja az évek óta egyébként is apadó piaci szegmenst.

A hazai vállalatok együttvéve mintegy 1,3 millió, átlagosan pedig 8 darab mobiltelefon-előfizetéssel rendelkeznek, amelynek meghatározó része havidíjas konstrukció, a feltöltő kártyák szerepe továbbra is jelentéktelen, nem éri el az egy százalékot. 

 A tíznél több főt foglalkoztató cégeknél a mobiltelefonhasználat eléri a 95 százalékot, az 1-9 fős vállalkozásoknál ugyanakkor alig haladja meg a 60 százalékot, mivel ebben a kategóriában magas azoknak az üzleti célokra is használt előfizetéseknek a száma, amelyek egyébként magánelőfizetésként regisztráltak - derül ki a BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés legújabb elemzéseiből.

A piac természetes telítődése miatt tavaly a SIM-kártyák állományának bővülése lelassult, jóllehet a számuk az üzleti szegmensben már így is több mint a kétszerese a vezetékes fővonalakéinak - mutatnak rá a BellResearch kutatói.

Összességében az állomány felét a költéseknek pedig közel kétharmadát a mikro- és kisvállalatok adják.

A telítődő piacon a szolgáltatók között éles árverseny alakult ki, különösen a nagy- és középvállalati szegmensben, ahol a jelentős mobilflották miatt a cégek egyedi megállapodások révén meghatározó alkupozícióval rendelkeznek. Az üzleti mobiltelefon-előfizetések közel négyötödét zárt felhasználói csoport részeként használják. A cégek túlnyomó többsége csak egy szolgáltatóval áll kapcsolatban: mindössze 5 százalékuk fizet elő két vagy három szolgáltatónál. A piackutató felmérése szerint az idén legfeljebb a vállalat 5 százaléka tervez új mobil-előfizetést. A szolgáltatók azonban összességében az üzleti piacon éves szinten 4-5 százalékos bevételcsökkenéssel számolhatnak.

A hazai vállalkozások közel 60 százaléka rendelkezik még fixtelefon-előfizetéssel. Több, mint a kétötödük szerint a cégük tevékenysége nagymértékben a vezetékes telefonra utalt. Míg a 10-nél több főt foglalkoztató vállalatok körében szinte teljes ellátottságról beszélhetünk, addig az 1-9 fős mikrovállalatoknak csak a fele előfizető.

Az üzleti vezetékes piacon az internetalapú (VOIP) hangelőfizetések markáns bővülése a jellemző, bár a hagyományos (PSTN) szerződések aránya még megközelíti az 50 százalékot - mutatnak rá a BellResearch kutatói.

Az üzleti vezetékes hangpiac 2003 óta folyamatosan csökken, a zsugorodás mértéke évről évre nő. A folyamat irreverzibilis, legfeljebb az apadás dinamikája tompítható.

mobiltelefon-előfizetés infommunikáció céges telefónia mobil-előfizetés Magyar Infokommunikációs Jelentés
Kapcsolódó cikkek