BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vonzóvá vált a szállítmányozás

Csökkent az ismerős útján való elhelyezkedés gyakorisága, mára ezt már megközelítik az internetes álláshirdetések

A munkahelyi mobilitás a válság ellenére sem változott az elmúlt két évben hazánkban, viszont az ágazati preferencia átrendeződött – derül ki a Profession.hu állásportál és az NRC piackutató felméréséből. A kutatás rávilágít arra is, hogy a két évvel ezelőtti eredményekhez képest csökkent az ismerős útján való elhelyezkedés gyakorisága, mára ezt már megközelítik az internetes álláshirdetések, gyorsaságban és kényelemben pedig meg is előzik azt.

Két év után megismételte az online álláskeresői piacot feltérképező, 1200 főn végzett reprezentatív kutatását a Profession.hu és az NRC. Az állásportál egy online adatfelvétel során arra volt kíváncsi, hogy a 18–49 év közötti, legalább hetente egyszer internetező felhasználók hogyan és hol keresnek elsősorban munkát: mik az állásokkal kapcsolatos elvárásaik, és milyenek az álláskeresési szokásaik.

Az internet mint álláskeresési forrás népszerűsége lendületesen nő, jellemzően a sajtó kárára. Mára már a megkérdezettek 70 százaléka keresett online állást, de legalábbis tervezte azt. Budapesten az internetes penetráció, falun pedig az egyéb csatornák hiánya ösztönzi az online álláskeresést.

Az idei felmérés szerint – a két évvel ezelőttihez képest – a netes álláshirdetés mint módszer beérte az ismerősi körben való érdeklődést. Érdekesen ítélik meg a megkérdezettek a különböző módszereket: míg az internetes lehetőséget értelemszerűen kényelmesnek és gyorsnak tartják, addig meglepő, de az ismerősi, baráti vonalat már nem mondják kiemelkedően hatékonynak.

A válság átrendeződést hozott a vonzó ágazatok tekintetében is. A pénzügyi szektor és a vendéglátóipar visszaesett, míg a nagy nyertesek közé került az internet/adatfeldolgozás, a kiskereskedelem és a szállítmányozás. Mindez a gazdasági folyamatok mellett arra utal, hogy keresettebbek lettek az alacsonyabb végzettséget kívánó állások.

A munkahellyel kapcsolatos elvárások szinte semmit nem változtak az elmúlt két évben: a stabilitás, a jövedelem és a jó légkör kiemelkedően fontos, a többi már csak akkor, ha e három elvárás teljesül. Vagyis a válság érdemben nem változtatott a keresett munkahely legfontosabb jellemzőin.

A „kiegészítő paramétereknek”, mint a képzésnek vagy a kihívásoknak, inkább a magasabb végzettségűek számára van jelentőségük. A fiatalok jóval fontosabbnak tartják a karrierlehetőségeket, míg az idősebbeket ez már kevésbé motiválja.

A mobilitást illetően vegyes képet mutat a felmérés. Jelenleg néhány buszmegállót, pár perces autózást jelent a munkába járás a dolgozók 47 százalékának. A válaszadók 43 százaléka azonban akár 21–50 kilométert is hajlandó lenne utazni a munkahelyére; minden negyedik megkérdezett pedig ezt meg is teszi, hiszen több mint 20 kilométerre van a lakhelye a munkahelyétől.

Azok hajlandók a legmeszszebbre járni, akiknek helyben a legkevesebb a lehetőségük; a falun élők 55 százaléka akár 21–50 kilométert is utazna, hogy munkához jusson. A budapestiek sokkal „röghöz kötöttebbek”: inkább maradnának a fővárosban vagy környékén. A mobilitási hajlandóság nem változott 2008-hoz képest, de elég magas; a megkérdezettek 44 százaléka válaszolta azt, elköltözne egy új állásért.

A Profession.hu és az NRC kutatása kitért az internetes állásoldalak ismertségére, az azokkal való elégedettségre, valamint használatuk főbb paramétereire is. Eszerint a Profession.hu elégedettségben, látogatási gyakoriságban és használatban is a többi hasonló oldal felett teljesít. Támogatott említésben (vagyis amikor az álláskereső oldalak felsorolásából kellett a számukra ismertet kiválasztani) kimagaslóan – 77 százalékkal – vezet. VG

A vizsgálat

A Profession.hu álláskeresési portál az NRC-vel együttműködve vizsgálta a 18–49 év közötti internetező lakosság álláskeresési szokásait, szociodemográfiai és foglalkoztatási helyzetét, valamint véleményét az álláskereső oldalakról. Az idén az 1200 fős mintát online kérdőíves adatfelvétellel kérdezték.






Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.