Cégvilág

Felszökőben a hazai iPad-láz

Nálunk inkább számítógépként, mint e-könyv-olvasóként keresik

Miközben az Apple legújabb mobiltelefonjához, az iPhone 4-hez még mindig hosszas várólista után juthatnak a magyarországi vevők, az amerikai informatikai nagyvállalat táblaszámítógépét, az iPadet már többféle változatban, többféle forrásból is könnyedén beszerezhetik az alma logójú márka hazai hívői. A jelenleg hatféle kiépítettségben kapható eszközt legálisan november végén, december elején kezdték el forgalmazni nálunk. Egyes webáruházakban korábban is hozzáférhető volt, de ezek beszerzési forrása nem az Apple hivatalos magyarországi nagykereskedője, az Apcom CE Kft. volt.

Az iPad-értékesítést az amerikai cég már nem kötötte olyan exkluzív szerződésekhez, mint annak idején az iPhone-ok. (Ismert, hogy az utóbbiakat Magyarországon mintegy két évig csak a T-Mobile forgalmazhatta, az idén decembertől azonban már szabad a pálya a másik két mobilszolgáltató előtt is.)

Az iPad elsők között az Apple hivatalos hazai viszonteladói (Starking, iSite stb.) kínálatában jelent meg, de „karácsonyi” üzletet látott benne az online műszaki meghatározó szereplője, az Extreme Digital is. Várkonyi Balázs ügyvezető elmondta, hogy pár száz darab már el is fogyott belőle. Kiemelte, tapasztalataik szerint a készüléket nem elsősorban elektronikus könyolvasóként viszik, hanem a tavaly még slágerterméknek számított netbookok helyett, számítógépként. Hozzátette, e-bookként nehezebben adható el a megfelelő digitális tartalmak híján. Ez az oka annak, hogy az egyéb e-book változatok közül is legfeljebb a legolcsóbbak, a 30 ezer forint körüliek találnak vevőre, ezeket is jobb ötlet híján veszik meg az emberek. Tavaly ebbe az utóbbi kategóriába tartoztak a digitális képkeretek – mondja Várkonyi Balázs.

A hazai könyvkereskedelem szereplői közül a Libri viszont éppen az iPad e-könyv-olvasó profiljára építette fel karácsonyi kampányát, mellette a Bookline és az Alexandra is kínálja az eszközt. A társaságok többnyire négy típust forgalmaznak, a Bookline az Apple-viszonteladókkal azonos áron, a Libri nagyjából annyival drágábban adja, amennyi értékű – 10 ezer forintos – ajándékkupont ad hozzá. Utóbbival vagy nyomtatott könyvet vehetünk bármely Libri üzletben, vagy felhasználhatjuk a majdani Libri e-tartalom letöltéséhez, amint az elérhető lesz.

Folyamatosan keresik a készülékeket, eddig százas nagyságrendben vitték, van olyan típus, amelyből lassan elfogy a készletük – emeli ki Fábián Gergely, online stratégiai igazgató. A legkeresettebb készülék a legdrágább 64 gigás, 3G-s változat – teszi hozzá. Ami a beszerzési forrást illeti, mint mondja, először a hazai forgalmazót keresték, de azt az információt adta, hogy nem tartja valószínűnek az idei forgalmazást, ezért kellett más megoldást keresni, osztrák forrásból hozták be az eszközöket.  
A digitális tartalmak megfelelő kínálatát Starcz Ákos, a Bookline vezérigazgatója is kulcskérdésnek tartja. Ennek kapcsán emlékeztet rá, hogy az online könyváruház kimondottan erre specializálódva hozott létre a Líra és Lant Kft.-vel közösen E-Könyv Kft. néven egy céget. Hozzátette, jó ideje győzködik már a hazai kiadókat, hogy minél több tartalmat tegyenek elérhetővé elektronikus, letölthető formában is, erre azonban egyelőre csak kevesen vállalkoznak. Mint mondja, jelenleg magyar nyelven mintegy ezer irodalmi mű férhető hozzá titkosított digitális változatban, míg angol nyelven legalább százezer. A titkosításnak a szerzői védelem szempontjából van jelentősége. Ezzel lehet(ne) elérni, hogy az irodalom ne jusson a zeneipar sorsára, ahol a titkosítás nélküli digitalizáció lényegében megölte a fizetős tartalmakat.

A piacon lévő iPad-modellek memóriamérettől függően alapvetően két csoportra oszthatók, a csak wifi, és bluetoothos vezeték nélküli kapcsolattal működőkre, illetve a mobilhálózatba is kapcsolhatókra. Ez utóbbira építhetik saját üzletüket a magyarországi mobilszolgáltatók. Ők maguk ugyan még nem tudtak megállapodni az Apple-lel a készülékek forgalmazásáról, de december elejétől a T-Mobile és a Vodafone már megjelent az iPadre kidolgozott speciális díjcsomagjaival, a Telenor is hasonló lépésre készül a következő napokban.

Tavasszal jön az iPad2

Az Apple hírek szerint már véglegesítette a táblagép második generációs modelljét, amelyet a tervek szerint tavasszal kíván piacra dobni – írja a Digitimes.

Az új eszköz is őrzi a 10 colos képernyőméretet, de ebben már lesz a videokonferencia-hívásokhoz elengedhetetlen beépített kamera.

Az iPad bérgyártója, a tajvani Foxconn üzemeiben januárban indul el az összeszerelés, a nagy keresletre számítva a cég nagyszabású kapacitásfejlesztéseket is végrehajt.

Az új eszköz is őrzi a 10 colos képernyőméretet, de ebben már lesz a videokonferencia-hívásokhoz elengedhetetlen beépített kamera.

Az iPad bérgyártója, a tajvani Foxconn üzemeiben januárban indul el az összeszerelés, a nagy keresletre számítva a cég nagyszabású kapacitásfejlesztéseket is végrehajt. -->

mobilcégek i-pad karácsony szezon vásárlás
Kapcsolódó cikkek