Cégvilág

Nagy bajban a nők vezette cégek

A női mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint férfitársaikat. Intenzívebb marketinggel növelhetnék vevőkörüket – derült ki a Budapest Bank Dobbantó program kutatásából.

A vállalkozások kétharmada úgy érzi, hogy a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége, derült ki a kutatásból. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység: a vállalkozások 50 százaléka nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlásai révén várják vevőkörük bővülését. A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg 100 000 forint/év, amely átlagosan az éves árbevétel 1 százalékát teszi ki - olvasható a Budapest Bank kutatásában.

A nőket jobban megviselte a válság

A gazdasági válság a mikrovállalkozásokat sem hagyta érintetlenül, azonban a női vállalkozások jobban megsínylették azt. Míg a férfiak vezette cégek 12 százaléka növekszik, a női vállalkozásoknak csupán a fele, azaz 6 százalék. Ugyanakkor a női vállalkozások közel 50 százaléka hanyatlik, míg a férfiaknál ez 40 százalék.

A stabilitás visszaszerzésének, a növekedésnek egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének – ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, akik 52 százaléka csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak 40 százalékra igaz, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységüket a megyei, országos szintű értékesítés. Ezzel együtt a felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52 százalékuk fordít erre pénzt, míg a nők kevésbé (42 százalék) élnek ezzel az eszközzel.

A férfi vállalkozók aktívabban élnek az internet adta lehetőségekkel

Nemcsak kisebb arányban jellemzi a nők vezette cégeket a marketingköltés, de a marketingeszközök használatában is különbség mutatkozik a két nem között. A vállalkozónők egyelőre még elkötelezettebbek a „klasszikus” megoldások mellett: helyi újságban 54 százalékuk, szórólappal 44 százalék promotálja cégét, csak 3. helyen (41 százalék) szerepel az internetes jelenlét, azaz saját weboldal megléte, a cég közösségi oldalakon szerepeltetése és az online hirdetési megoldások (bannerek, keresők oldalain fizetett hirdetés) kihasználása. A férfiaknál azonban első helyen áll az internet általi népszerűsítés (45 százalék) és csak utána következik a helyi újság (43 százalék) és a szórólap (40 százalék).

A fentiekből látható trendnek megfelelően a férfiak vezette cégek honlappal is nagyobb arányban rendelkeznek: 46 százalékuknak van saját weboldala, a nőknél ez az arány mintegy 10 százalékkal kevesebb (37 százalék). Mindkét nemről elmondható, hogy az online lehetőségek széles skáláját csak kevéssé használják ki.

hirdetés mikroválalkozás felmérés marketing mikrocég Budapest Bank
Kapcsolódó cikkek