Cégvilág

A Fiat vezére költözéssel fenyeget

A Fiat azzal fenyegetőzik, hogy Olaszországból az Egyesült Államokba vagy Kanadába helyezi gyártását, ha a szakszervezetek a csütörtökre és péntekre tervezett szavazáson nem hagyják jóvá a konszern és az érdekképviselet között tavaly december 23-án kötött megállapodást.

A vita tárgya a Torino közelében lévő Mirafioriban található Fiat-üzem. A Fiat és amerikai partnere, a Chrysler között tavaly novemberben létrejött szerződés keretében több mint  egymilliárd eurót fektetnek be az üzembe, azzal a feltétellel, hogy a szakszervezetek rugalmasabb műszakokat vállalnak, rövidebb szünetekkel.

Sergio Marchionne, a Fiat vezére az olasz média jelentése szerint kijelentette: "Ha a pénteki szakszervezeti szavazáson a "nem" győz, akkor a Fiat a gyártást az Egyesült Államokba vagy Kanadába helyezi át. "Ott ugyanis elismerik a befektetéseinket, s azt kérik tőlünk, hogy növeljük azokat és a gyártási kapacitásunkat is" – fogalmazott Marchionne az ORF jelentése szerint.

A Fiat tavaly év végén kötött megállapodást a szakszervezetekkel, amelyet kizárólag a baloldali FIOM-CGIL nem fogadott el. Eszerint a mirafori üzem dolgozóit a Fiat-Chrysler alkalmazná és így az ott dolgozókra nem vonatkozna a kollektív szerződés. A Torino mellett dolgozó 5 500 munkás a cég reményei szerint kisebb szünetekkel, több túlórával és éjszakai műszakokban is dolgozna, ugyanakkor a heti 40 órás munkahét változatlan marad.

Nem ez az első alkalom, hogy Marchionne összetűzésbe kerül a szakszervezettel. A vezérigazgató tavaly év végén azt mondta: "a Fiat tervezett, 2 milliárd eurós profitjából egyetlen egy euró sem származik Olaszországból". Hozzátette: a vállalat jobban működne az olasz termelőegységek nélkül, a cég nem tart hat meg örökké veszteséget okozó részlegeket - jelenti a Reuters.

Marchionne, aki 2004 óta vezeti a konszern, ígéretet tett arra, hogy 20 milliárd euró értékben fejleszt öt olasz gyárat, amelyek termelőképessége együtt sem teszi ki a cég egyetlen lengyelországi üzemének kapacitását. Ehhez a vezér hosszabb munkaidőt és rugalmasabb időbeosztást kért, amit viszont az olasz autóipari szakszervezetek nem voltak hajlandóak elfogadni.

A Fiat egyébként tavaly nyáron döntött arról, hogy újraindítja a Pomiglianóban található üzemét és Lengyelországból az olasz városba telepíti a Panda modell gyártását. A Nápoly melletti városban egyébként magasabbak a gyártási költségek, mint Lengyelországban, ráadásul a szakszervezetek több hónapig harcoltak az autógyárral azért, hogy ne vezessék be a tervezett hosszabb munkaidőt.

Marchionne szerint eddig 700 millió eurót fektettek a pomiglianói üzemre, a folyamat nem fejeződött be, de ha a gyár sorsa nem alakul megfelelően, kénytelenek lesznek Olaszországon kívüli telephelyeket keresni. A Fiat egyébként a tervek szerint 2014-ig megduplázza az Olaszországban legyártott autók számát.

olasz szakszervezet Olaszország gyár Torino Mirafiori fiat üzem
Kapcsolódó cikkek