BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új Rába–Scania-szerződés

Alig több mint fél év alatt a harmadik komoly szerződést kötötte külföldi céggel a Rába. A csoport folytatja katonai fejlesztéseit is.

Újabb beszállítói szerződést kötött a Rába a Scaniával. A győri Rába Futómű Kft. még az idén megkezdheti futóműalkatrészek szállítását a svéd teherautó-márka számára. A társaság 2007-ben kapott először megbízást kovácsolt elülső tengelytestek gyártására, és azóta mindkét fél kereste az együttműködés bővítésének lehetőségét.

A Rába Holding másik vállalata, a Rába Jármű Kft. pedig megkezdte a honvédség számára gyártott H14-es teherautókhoz a páncélozott felépítmény kifejlesztését. Erről csütörtökön tájékoztatták a katonai szakértőket Győrben.

A cég és beszállító partnerei a Magyar Honvédség tenderén 2003-ban a különböző kivitelű és teherbírású katonai terepjárók kategóriában 15 évre elnyerték a kizárólagos beszállítói státust. Két teherautó-osztályban a Rába négy- és hatkerék-meghajtású járművei szerepelnek a kínálatban, közéjük tartozik a H14-es teherautó-család. Emellett a Mercedes és a MAN is szállít járóképes alvázakat a honvédség igényei alapján Győrbe, ahol a felépítménnyel látják el a járműveket. A szerződéskötés óta a honvédség számára a cég több mint 700 járművet szállított, amelyek több mint fele teljesen hazai gyártású volt.

A társaság 2004 óta gyárt NATO-kompatibilis járműveket, és ez idáig számos különleges megbízást kapott. Saját fejlesztésű járművei a NATO Stratégiai Légi Szállítási Flottájának kiszolgálásában is részt vesznek a pápai bázisrepülőtéren. A C–17-es óriásgépekhez a Rába gépjárművei szállítják a kerozint. Ugyancsak Pápán üzemelnek a szintén saját fejlesztésű H25-ös óriás hótolók, melyek biztosítják, hogy a leszállópályák szélsőséges időjárási viszonyok között is használhatók legyenek a nap 24 órájában. Afganisztáni bevetésre a Mercedes G terepjáró alapjára olyan páncélozott sebesültszállítókat épített a Rába, amelyek a NATO logisztikai járművekre vonatkozó normáin túl ballisztikai, repesz és akna elleni védettséget is biztosítanak.

A Jármű Kft. fő tevékenységét jelentő katonai járműgyártás mellett egyre jelentősebb a nem katonai értékesítés. A vállalat 2007-ben erőteljes piackutatásba és üzletszervezésbe fogott, rövidesen meg is kezdődött különböző építőipari gépek vázszerkezetének – úthenger- és dömperalvázak –, valamint járműfőegységek, alkatrészek szállítása, főleg német és angol megrendelésre. A kft. polgári értékesítésből származó árbevétele az idén megduplázódik 2010-hez képest – közölte a Rába Járműipari Holding Nyrt., amelynek a részvényeit a Budapesti Értéktőzsde A kategóriájában jegyzik, ám azt lapunk kérdésére nem árulták el, hogy a megduplázódás milyen nagyságrendet jelent.

A járműgyár természetesen szorosan együttműködik testvérvállalatával, a Rába Futómű Kft.-vel, amelynek fejlesztései az amerikai teherjárműhajtáslánc-gyártó Marmon-Herrington révén az Egyesült Államok hadseregében szolgálnak. Ugyanilyen futóműveken gördülnek a magyar honvédség számára szállított Rába H teherjárművek is.

A Marmon-Herrington és a Rába Futómű Kft. decemberben kötött újabb öt évre szóló stratégiai együttműködési megállapodást, amely a két társaság 27 esztendőre visszanyúló üzleti kapcsolatára épül. Az új megállapodás kitér a speciális tehergépjármű, katonai és nem közúti (off-road) futóművekből álló közös termékpaletta fejlesztésére, bővítésére is.

A GAZ csoporthoz tartozó nehézteherautó-gyárral, az Urallal kötött megállapodás révén pedig már az év végén megkezdték különleges futóművek szállítását az orosz társaság legújabb, összkerékhajtású tehergépjárműveihez. A nyugat-szibériai cseljabinszki régióban működő Ural vállalat évente 8000-9000 nem közúti, nehéz tehergépjárművet gyárt elsősorban olaj- és gázipari, építőipari, mezőgazdasági és katonai célú felhasználásra. A Rába futóműveit csőszállító járművekbe, nyerges vontatókba és dömperekbe építik, és az éves mennyiség elérheti az ötszázat. Az orosz céggel kötött együttműködés kiterjed a Rába k+f központjában történő közös termékfejlesztésre, és felmerült a közös futóműgyártás ötlete is. Ezzel kapcsolatban már készülnek a megvalósíthatósági tanulmányok.

Sikeres negyedév

A Rába csoport a válság óta a legmagasabb negyedéves árbevételét érte el a negyedik negyedévben, amely ötödével haladta meg a bázist. A teljes évet tekintve a társaság bevétele 5,5 százalékkal, 35,77 milliárd forintra nőtt. Az üzemi eredmény 2010-ben 18,9 százalékkal, 861 millió forintra emelkedett, bár a nettó eredmény 856 millió forinttal volt mínuszban.

Az EBITDA azonban szinte megegyezett a 2009-es 3,149 milliárd forinttal, 3,118 milliárd forint lett.

A Rába vezetése szerint a fokozatosan emelkedő árbevétel kedvező hatása az idei év első felében is érzékelhető lesz a társaság teljesítményében.

Az EBITDA azonban szinte megegyezett a 2009-es 3,149 milliárd forinttal, 3,118 milliárd forint lett.

A Rába vezetése szerint a fokozatosan emelkedő árbevétel kedvező hatása az idei év első felében is érzékelhető lesz a társaság teljesítményében.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.