Újraindul a japán autóipar
Japán második legnagyobb gyártója, a Nissan szintén ma nyit meg egy üzemet, kettőt pedig vasárnap, de további hat leállított egység sorsáról szerdán még nem volt döntés. A Nissan Motor Co. komoly akadályokkal néz szembe: Carlos Ghosn vezérigazgató egy televíziós interjúban elmondta, hogy a beszállítói hálózatukat súlyos kár érte.
A Honda és a Mazda vasárnap, a Suzuki pedig hétfőn nyitja meg ismét gyárait. A Suzuki telephelyei és központja több mint 600 kilométernyire fekszenek a katasztrófa sújtotta területtől, így sértetlenek maradtak.
A Mitsubishi és a Bridgestone már tegnap újraindította három – az ország középső és nyugati részén lévő – gyárát. Az utóbbi pénteken kezdi a személykocsi-, teherautó- és motorkerékpár-abroncsok kiszállítását.
Noha a katasztrófától ezer kilométernyire vannak a Mazda Motor Corporation – Hirosimában és Hofuban – üzemei, amelyekben nem is történt kár, a termelést mégis szüneteltetik huszadikáig. A fő baj az – szól az Automotive News tudósítása –, hogy az atomerőművek leállítása miatt olyan mértékű az áramhiány, hogy csupán korlátozottan indíthatók újra a gyárak. (A japán áramfogyasztás mintegy 30 százalékát adták a nukleáris erőművek.)
És miután a katasztrófa sújtotta területen az infrastruktúra gyakorlatilag megsemmisült, a Honda Motor például 113 beszállítója közül több mint negyvennel még tegnap sem tudta felvenni a kapcsolatot. De a Toyota egyes alkatrészgyártó üzemeiben csütörtökön már megkezdődik a termelés – közölte a cég szerdán Tokióban. Hétfőtől, március 21-től pedig megindulnak az alkatrészszállítások a Toyota külföldi egységeibe is.
Az amerikai autógyártás fellegvárából, Detroitból azt jelentette a Bloomberg, az ottani márkák igyekeznek fenntartani a termelést addig, amíg alkatrész vagy legalább valami információ érkezik Japánból. Az iparág által felhasznált alkatrészek 14 százaléka származik a szigetországból, és az Original Equipment Suppliers Association szerint az Egyesült Államok 2010-ben 12 milliárd dollár értékben vásárolt Japánban készült gépkocsialkatrészeket. Ezek közé egyebek között félvezetők, precíziós felfüggesztések és gumiabroncsok tartoznak. A szövetség becslése szerint a legtöbb autós cég három-négy heti alkatrésztartalékkal rendelkezik, ugyanakkor az érintett vállalatok nemigen engedhetnek meg maguknak termelésleállást.
Egyebek között a Ford is azon gyártók között van, amelyek japán alkatrészgyártóktól függnek, legyen szó mikrocsipről vagy a hibrid autókhoz való akkumulátorokról. A 80 százalékig a Panasonic tulajdonában lévő Sanyo szállítja a Ford Fusion Mexikóban összeszerelt hibrid változatához az akkumulátorokat.


