BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újraindul a japán autóipar

A súlyos természeti csapás következtében több tucat japán alkatrészgyárral nincs kapcsolat, az áramhiány miatt csak félgőzzel indulhatnak ismét az autógyárak. Az iparág mégis az újrakezdésre készül.

A Toyota, amely az összes üzemét leállította a múlt pénteki földrengés után, ma újraindítja hét egységét, de 21-et zárva tart jövő hét keddig. Mindez azzal jár, hogy a márka 95 ezerrel kevesebb személy- és tehergépkocsit gyárthat – jelentette be Hasimoto Siori szóvivő. A fentiek alapján Endo Koji, az Advanced Research Japan elemzője arra a következtetésre jutott, hogy a Toyota Motor Corp. profitja naponta 6,5 milliárd jennel (80 millió dollárral) csökken. Szerencsére a Toyota Amerikába szállító fő kikötője Taharában nem szenvedett károkat a földrengés és a cunami miatt.

Japán második legnagyobb gyártója, a Nissan szintén ma nyit meg egy üzemet, kettőt pedig vasárnap, de további hat leállított egység sorsáról szerdán még nem volt döntés. A Nissan Motor Co. komoly akadályokkal néz szembe: Carlos Ghosn vezérigazgató egy televíziós interjúban elmondta, hogy a beszállítói hálózatukat súlyos kár érte.

A Honda és a Mazda vasárnap, a Suzuki pedig hétfőn nyitja meg ismét gyárait. A Suzuki telephelyei és központja több mint 600 kilométernyire fekszenek a katasztrófa sújtotta területtől, így sértetlenek maradtak.

A Mitsubishi és a Bridgestone már tegnap újraindította három – az ország középső és nyugati részén lévő – gyárát. Az utóbbi pénteken kezdi a személykocsi-, teherautó- és motorkerékpár-abroncsok kiszállítását.

Noha a katasztrófától ezer kilométernyire vannak a Mazda Motor Corporation – Hirosimában és Hofuban – üzemei, amelyekben nem is történt kár, a termelést mégis szüneteltetik huszadikáig. A fő baj az – szól az Automotive News tudósítása –, hogy az atomerőművek leállítása miatt olyan mértékű az áramhiány, hogy csupán korlátozottan indíthatók újra a gyárak. (A japán áramfogyasztás mintegy 30 százalékát adták a nukleáris erőművek.)

És miután a katasztrófa sújtotta területen az infrastruktúra gyakorlatilag megsemmisült, a Honda Motor például 113 beszállítója közül több mint negyvennel még tegnap sem tudta felvenni a kapcsolatot. De a Toyota egyes alkatrészgyártó üzemeiben csütörtökön már megkezdődik a termelés – közölte a cég szerdán Tokióban. Hétfőtől, március 21-től pedig megindulnak az alkatrészszállítások a Toyota külföldi egységeibe is.

Az amerikai autógyártás fellegvárából, Detroitból azt jelentette a Bloomberg, az ottani márkák igyekeznek fenntartani a termelést addig, amíg alkatrész vagy legalább valami információ érkezik Japánból. Az iparág által felhasznált alkatrészek 14 százaléka származik a szigetországból, és az Original Equipment Suppliers Association szerint az Egyesült Államok 2010-ben 12 milliárd dollár értékben vásárolt Japánban készült gépkocsialkatrészeket. Ezek közé egyebek között félvezetők, precíziós felfüggesztések és gumiabroncsok tartoznak. A szövetség becslése szerint a legtöbb autós cég három-négy heti alkatrésztartalékkal rendelkezik, ugyanakkor az érintett vállalatok nemigen engedhetnek meg maguknak termelésleállást.

Egyebek között a Ford is azon gyártók között van, amelyek japán alkatrészgyártóktól függnek, legyen szó mikrocsipről vagy a hibrid autókhoz való akkumulátorokról. A 80 százalékig a Panasonic tulajdonában lévő Sanyo szállítja a Ford Fusion Mexikóban összeszerelt hibrid változatához az akkumulátorokat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.