Cégvilág

Bejött a Távol-Kelet a Tescónak

Európa egyik legnagyobb kiskereskedelemi lánca, a brit Tesco február végén zárult üzleti évében is jelentős eredménynövekedésről számolt be: a brit vállalat elsősorban a távol-keleti piacokon könyvelt el masszív nyereséget, amely ellensúlyozta az angolszász országok stagnálását. A magyarországi bevétel meghaladta a 666 milliárd forintot.

A Tesco úgynevezett kereskedelmi forgalma az egy évvel korábbi 3,41-ről 3,68 milliárd fontra emelkedett. Ez valamelyest elmarad a Bloomberg 15 elemzőjének 3,74 milliárd fontos konszenzusától.

Philip Clarke, aki márciusban vette át a Tesco vezérigazgatói székét Terry Leahy-től, komoly kihívásokkal szembesült, elsősorban a brit piacon. A szigetországban ugyanis, amely a Tesco árbevételének többségét adja, gyakorlatilag stagnál a forgalom. A brit piac a vezérigazgató szerint továbbra is nagy kihívás elé állítja a Tesco-t.

Az éves forgalom növekedését pedig elsősorban Kína hajtja. A tervek szerint a Tesco mintegy egymilliárd font értékben válik meg amerikai ingatlanoktól és egyéb vagyontárgyaktól - közölte Philip Clarke.

A Tesco Magyarországi eredményei

A Tesco Magyarországon 29 új üzlettel bővítette hálózatát tavaly, s ezzel 719 új alkalmazottat vett fel. A vállalat magyarországi bruttó árbevétele 666,5 milliárd forint volt. Működése során 2010-ben a Tesco összesen 70,5 milliárd adót fizetett be, ebből a válságadó 10,7 milliárd forint volt. A Tesco Global Zrt. közleménye szerint a vállalat tavaly közel 40 milliárd forintnyi beruházást eszközölt Magyarországon.

A brit elemzők szerint ugyanakkor nem valószínű, hogy a Tesco rosszabb eredményeket produkál, mint versenytársai, hiszen a nemzetközi növekedési kilátások kiválóak. A Caroline Gulliver elemzőház ezzel egy időben vételre ajánlotta a Tesco papírjait.

Ennek ellenére, a Tesco papírjainak árfolyama 1,8 százalékkal 400 pennyre csökkent hétfőn. A részvények árfolyama idén 5,9 százalékot vesztett értékéből, a konkurens Sainsbury Plc. Papírok 9,9, a Carrefour SA részvényei pedig 2,9 százalékkal érnek kevesebbet idén tavalyhoz képest.

A Tesco árbevétele éves összevetésben – leszámítva a forgalmi adót - 7,1 százalékkal 60,9 milliárd fontra nőtt. A vállalat részvényenként 14,46 penny osztalékot fizet, amely csaknem 11 százalékos emelkedés az előző üzleti évhez képest. Az adózott eredmény 2,33-ról 2,66 milliárd fontra nőtt.

részvény Nagy-Britannia 2011 Carrefour kiskereskedelm Sainsbury gyorsjelentés Tesco
Kapcsolódó cikkek