BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Együttműködő buszosok és utaztatók

Idegenforgalom. A konfliktusmentes együttműködés elősegítése és a szolgáltatási színvonal emelése érdekében etikai kódexet írt alá tegnap a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ). Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke lapunknak elmondta, korábban előfordultak konfliktusok, súrlódások, érdekellentétek az utaztatók és a buszos vállalkozások között, ezek kiküszöbölését segíti az etikai kódex. Közlése szerint az utazási irodák szempontjából a legfontosabb elvárás, hogy a buszos cégek ne végezzenek illegális utazásszervezői tevékenységet. A buszosok részéről pedig gyakori észrevétel volt, hogy az utazási irodák olyan programokat állítanak össze a buszos kirándulásaikra, amelyeket lehetetlen teljesíteni az uniós szabályok – például a sofőrök számára előírt pihenőidő, a különböző sebességkorlátok – betartásával.

A kiragadt példáknál maradva az etikai kódex egyrészről dek-larálja az utazási irodák igényét a jogosulatlan utazásszervezés mellőzésére, másrészről rögzíti azt az elvárást is, amely szerint az utazási irodák a programjaik öszszeállításánál vegyék figyelembe és tolerálják az autóbusz-vezetők munkaidejére, előírt vezetési és pihenőidejére vonatkozó rendelkezéseket. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető-főtitkára hangsúlyozta, az autóbuszos személyszállító vállalkozások számára az üzemanyagár alakulása egyre inkább kiszámíthatatlanná vált, ezért a két szervezet rögzítette, hogy indexálást végeznek évente egyszer az üzemanyagár nagykereskedelmi listaárának figyelembevételével az ebből adódó ellentétek kezelésére.

Az etikai kódex ajánlásai között szerepel többek közt, hogy mind a megrendelések, mind azok visszaigazolása írásban történjen a releváns információk (az utazási iroda programja, a busz rendszáma, a gépkocsivezető neve, telefonszáma) megadásával. Szintén szerepel a kódexben, hogy mind az utazási irodák, mind a buszos vállalkozók részesítsék előnyben a hazai cégeket, ha ez anyagilag nem jelent hátrányt számukra. Ahogy a buszos vállalkozás a megállapodásban rögzített fuvardíjtól csak az utazási irodával történő egyeztetést követően térhet el, úgy az irodának a számla kézhezvételétől számított 30 napon belül azt rendeznie kell. Erre egyébként az irodákat az ajánlásokon túl törvény is kötelezi. A két szervezet együttműködése jegyében emellett békéltető testületként közös eseti munkabizottságot is létrehoznak a megkötött szerződésekkel kapcsolatban felmerülő ellentétek megoldására. n N. M.

Nyolcmilliós bírság

Nyolcmillió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal a Beck Reisen Kft.-t, mert az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott 2010 februárja és májusa között. A vállalkozás 2010-ben a fogyasztóknak egyiptomi, nílusi hajóutakról, illetve az éves Beck utazási klubtagságra vonatkozó nyereményekről adott megtévesztő tájékoztatásokat. A Beck Reisen Kft. 2010 februárja és áprilisa között több lapban megjelentetett keresztrejtvénnyel kapcsolatban valótlan tájékoztatást adott a nyereményként feltüntetett nílusi hajóút kapcsán felmerülő költségekről.

2010 áprilisában és májusában számos fogyasztónak megküldött direkt marketing levélben a címzettek arról kaptak tájékoztatást, hogy megnyertek egy nyolcnapos nílusi hajóutat, „garantáltan ingyen”, a levelekben azonban nem tettek említést a hajóút igénybevételével kapcsolatban felmerülő egyéb költségekről.

2010 áprilisában és májusában számos fogyasztónak megküldött direkt marketing levélben a címzettek arról kaptak tájékoztatást, hogy megnyertek egy nyolcnapos nílusi hajóutat, „garantáltan ingyen”, a levelekben azonban nem tettek említést a hajóút igénybevételével kapcsolatban felmerülő egyéb költségekről.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.