BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előzhetnek az amerikaiak

Márciusban a tavalyinak a felére esett a japán járműgyártás

A General Motors, a Ford és a Chrysler, sőt még a Hyundai is komoly esélyt kapott arra, hogy Észak-Amerikában vásárlókat hódítson el a japán márkáktól – állapítja meg az A.T. Kearney tanácsadó cég elemzése, amely szerint világszerte 1,66 millió autóval kevesebbet gyártanak az idén a japán természeti katasztrófa miatt, és ebből 341 ezret az Egyesült Államokban adtak volna el. Az elemzés arra következtetésre jut, hogy valószínűleg csak a vásárlók 42 százaléka marad hű korábban választott japán márkájához, és az idén általuk meg nem vásárolt 197 ezer kocsi négyötöde a Toyota-, Honda- és Nissan-gyárakból került volna ki. Az Egyesült Államok autópiaca ugyanis bővül: Dan Cheng, az A.T. Kearney amerikai autópiacot elemző szakértője úgy véli, hogy a tavalyi 11,6 millió után 14 százalékkal, 13,2 millió darabra bővül az idén a forgalom.

Az érintett japán márkák ugyanakkor sorra jelentik be: az általuk korábban jelzettnél előbb áll vissza a termelés a normális mederbe. „A Nissan dolgozói azon vannak, hogy bebizonyítsák, tévedtem, amikor csak októberre tettem a gyártási szint viszszaállítását a földrengés előtti szintre. Szerencsére már kevesebb mint húsz beszállítónk van kritikus helyzetben, két hónappal ezelőtti negyvennel szemben” – jelentette ki Carlos Goshn, a Nissan-Renault szövetség vezetője. Tojoda Akio, a Toyota Motor Corporation elnöke pedig arról beszélt a közelmúltban, hogy ugyan a földrengés miatt valamennyi japán üzemben felfüggesztették a munkát, ám a termelés már júniusban elérheti a normális szint 70 százalékát, bár az egyes régiók és modellek tekintetében lehetnek eltérések. Az európai gyárai júniusban ismét a földrengés előtti mennyiséget bocsáthatják ki, miután sikerült megoldani a japán beszállítók alkatrész-ellátási nehézségeit.

A Honda bejelentette, hogy világpiaci termelési kapacitása év végére helyreáll, addig is azonban előtérbe helyezi a két legfontosabb, az amerikai és kínai piacon lévői gyárainak alkatrészrendelését. Ike Fumihiko, a cég pénzügyi vezetője ugyanakkor elismerte: semmi esélyük arra, hogy az Egyesült Államokban megállítsák a piaci részesedésük csökkenését. Alkatrészhiány miatt például még több hónapig csökkenteni kell legkapósabb modelljük, a Civic amerikai gyártását. A Honda idei első három havi nettó profitja a március 11-i katasztrófa miatt 38 százalékkal, 44,5 milliárd jenre (550 millió dollár) csökkent.

A Japánban lévő gyáraknak arra is tekintettel kell lenniük, hogy jelentősen csökkent a távol-keleti ország elektromosenergia-termelő kapacitása, ezért azt fontolgatják, hogy a hét közepén adják ki a két szabadnapot, és a termelést a hét végére teszik át.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.