Cégvilág

Toyota, Nissan - "Nem tudják lemosni a sugárszennyezést"

A Toyota és a Nissan várhatóan veszteséggel zárja az első félévet és a két japán autógyár az értékesítések további csökkenésére számíthat a március 11-i földrengés utóhatásaként.

A Bloomberg számításai szerint a világelső Toyota 241 milliárd jenes veszteséget könyvelhet el a szeptember 30-val végződő első hat hónapban, míg a Nissan 48 milliárd jenes mínuszt kénytelen elkönyvelni.

A Citigroup tokiói elemzője szerint a legrosszabb esetben előfordulhat, hogy a japán autógyártók és beszállítók együttesen minden idők legnagyobb kárát szenvedik el a földrengés utóhatásaként. Norijuki Matszusima negatív véleményét jól tükrözi, hogy cége április 8-án vételről eladásra módosította a japán autóiparra vonatkozó befektetési ajánlását. A szakértő úgy véli, hogy a kitermelési gondok 2012 áprilisáig tarthatnak, a második félévben pedig elfogynak a Toyota tengerentúli készletei, így a konszern teljesítménye tovább csökkenhet. A legfrissebb közlés szerint az óriáscégnél áprilisig összesen 400 ezer autó gyártás esett ki a földrengés miatt.

"Még ha a termelés helyre is áll, az emberek továbbra is tartanak az utórengésektől és a radioaktív szennyezéstől" – fogalmazott Juki Szakurai, a Fukoku Capital Management elemzője. A Toyota várakozásai szerint novemberre vagy decemberre állhat helyre a teljes gyártókapacitás, ez azonban csökkenti majd a különbséget a világelső japán gyár és a második helyet elfoglaló General Motors között.

Sem a Toyota, sem a Nissan nem kommentálta az esetleges éves bevételcsökkenésre vonatkozó véleményeket, az azonban biztos, hogy Japán a teljes autóipar szektor eladásait tekintve 1968, a mérések kezdete óta nem rögzítettek ilyen alacsony értékesítési adatot. Áprilisban 51 százalékkal, 108 824 darabra esett vissza a hazai piacon eladott autók száma, ez 1974 óta nem látott visszaesést jelent.


 

Nissan eladás földrengés bevétel Toyota készlet értékesítés elemző
Kapcsolódó cikkek