A válságból történő lassú kilábalás közepette a pénzintézetek számára még fontosabbá vált az ügyfelek elégedettsége, ennek mérése, figyelemmel követése és lehetőség szerinti javítása. Jelenleg ugyanis meglehetősen alacsony az új hitelszerződések száma a pénzügyi szférában, így a bankoknak és biztosítóknak jelentős részben a már meglévő ügyfelek megtartására kell összpontosítani kapacitásaikat.
E téren kifejezetten jól jönnek azok a módszerek és lehetőségek, amelyek az ügyfélszolgálati csatornák és központok térnyerésével minden vállalkozás számára elérhetővé váltak. E csatornák segítségével az adott pénzintézetek (és természetesen más szektorokban működő vállalkozások is) az esetek túlnyomó részében értesülnek arról, hogy ügyfeleik mennyire elégedettek az általuk nyújtott szolgáltatásokkal. A legszélesebb körű és legmegbízhatóbb adatok megszerzése érdekében azonban oda kell figyelni arra, hogy az adott ügyfélszolgálati csatorna rendelkezzen az ügyfél-elégedettség méréséhez szükséges úgynevezett „skill setekkel”, vagyis folyamatokkal, mérési módszerekkel és adatbáziseszközökkel, képességekkel – mutatott rá lapunk kérdésére Szép Péter, a Deloitte Üzletviteli tanácsadás üzletágának partnere. Ez legegyszerűbben a call centereknél, a telefonos ügyfélszolgálati központoknál valósítható meg, ahol az elégedettség mérése a beszélgetés része lehet, vagy egy automatikus rendszer mérheti fel az ügyfél véleményét.
Mindez önmagában azáltal erősíti az ügyfelek lojalitását, hogy számukra is világossá válik: a pénzintézet ad az ő véleményükre, a pénzügyi szolgáltató számára fontos, hogy az adott ügyfél itt intézi pénzügyeit. Ám természetesen nem mellékes az sem, hogy a bank azonnal, késedelem nélkül értesülhet arról, ügyfele valóban olyan minőségű szolgáltatásban részesült-e, mint amilyenre számított.
E visszacsatolások magas értéke miatt a visszajelzési csatornák kiépítésének és üzemeltetésének különös jelentősége van, a beérkező véleményeket pedig a megfelelő részlegekhez kell továbbítani. Vagyis oda kell figyelni arra is, hogy a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos észrevételek minél hamarabb az „illetékes” osztályokhoz jussanak.
A Deloitte nemzetközi kutatásai alapján a másik igen érdekes területnek az új fizetési megoldások tűnnek – teszi hozzá Szép Péter. E területen az utóbbi évek, évtizedek komoly előrelépést hoztak, és ugyan a „sárga csekkek” még őrzik népszerűségüket, az ügyfelek részéről megkezdődött egy lassú, fokozatos váltás egyéb fizetési megoldások irányába. Számos nemzetközi példa bizonyítja, hogy a sokféle készpénzes és egyéb fizetési megoldás (például a tömegközlekedésben) kezelésére vonatkozóan a könnyebbséget és gyorsaságot ígérő megoldások sorában a legújabb „jelölt” a mobil eszközzel történő fizetés. Ennek lényege, hogy bizonyos térítéseket a mobiltelefonunk segítségével, telefon- és bankszámlánk terhére teljesíthetünk. Kisebb összegeknél erre már ma is van lehetőség, ilyen többek között az úgynevezett mobilparkolás vagy az elektronikus autópálya-matricák megvásárlása. Már ma is elérhetők ennél jóval szélesebb körű szolgáltatások is e téren: a nemzetközi tapasztalatok alapján az érintéses technológiák térhódítása várható Magyarországon is.
Az érintéses, úgynevezett NFC-megoldások közül a mobillal történő fizetés fokozatosan válik egyre szélesebb körűvé, ám hasonló technológiai alapokra épül a Mastercard PayPass elnevezésű, elsőként az OTP által biztosított kártyaszolgáltatása is. Tapasztalatok szerint az e megoldásokból fakadó könynyebbség jelentősen képes növelni az ügyfelek elégedettségét, így a érintéses fizetési lehetőségek Magyarországon is elterjedhetnek a következő 4-7 évben. Európában több helyen mobilfizetésre épülő rendszereket fejlesztenek a közösségi közlekedés területén is.
Biztató jövőkép
A következő években arra kell számítani, hogy a nagy mobilszolgáltatók és a pénzintézetek közötti együttműködés tovább erősödik, és ez kiváló lehetőséget kínál a bankok számára az ügyfél-elégedettség további növelésére – vélik a Deloitte szakemberei. A ma még újítónak és egyedinek számító megoldások széles körű elterjedéséhez azonban nemcsak a fejlesztésekre kell komoly forrásokat fordítani, hanem vállalni kell az azok bevezetésével járó esetleges nehézségeket, kihívásokat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.