Cégvilág

Audi, BMW, Mercedes - Most elkezdhetnek félni

A kínai kormány bejelentette, hogy roncsprémiumot vezet be a lassuló autópiaci kereslet élénkítésére. Az utóbbi hónapokban érzékelhető folyamatok komoly nehézséget jelentenek az olyan cégeknek, mint a Mercedes, a BMW vagy az Audi, amelyek óriási mértékben támaszkodnak a kínai piacra.

A kínai autópiac több éven keresztül kétszámjegyű növekedést produkált, májusban azonban az eladott járművek száma 14 százalékkal csökkent az előző hónaphoz képest. Peking az aggasztó jelekre reagálva 1 700-2 800 dollár értékű roncsprémium bevezetéséről döntött, a kedvezményt mezőgazdasági gépekre, teherautókra és városi buszokra is igénybe vehetik a kínai lakosok – jelenti az AP.

Kína 2009-ben lépett elő a világ legnagyobb autópiacává és ehhez nagyban hozzájárult a válság éveiben alkalmazott roncsprémium is. Peking akkor és most is az alacsonyabb fogyasztású járművek vásárlását támogatta az akcióval. A prémium programban résztvevő autók köre most szűkült, viszont bevonták a támogatotti körbe a Kínában jelentős szegmensnek számító haszongépjárműveket is.

Mint arról korábban beszámoltunk, elemzők szerint a teljes személyautópiac bővülése ebben az évben 15 százalékra csökken, ám a luxusmárkák – különösen a Kínában nagy tekintélyt kivívott németek – ennél jóval többet akarnak elérni. Legalábbis ilyen kijelentést tett a Reuters tudósítójának Klaus Maier a Mercedes-Benz China ügyvezető igazgatója. A márka tavaly 115 százalékkal 147 670-re növelte eladásait a távol-keleti országban, de ezzel az eredménnyel csak harmadik lehetett a 228 ezer darabos Audi valamint a 169 ezret értékesített BMW mögött.

A Daimler célja, hogy 2015-ben már 300 ezer Mercedes keljen el Kínában. A márka 3 milliárd eurót fordít a következő öt évben helyi kereskedőhálózatának bővítésére és egy motorgyár létesítésére. A Volvo China elnöke, Freeman Shen ugyancsak 2015-re szeretné 200 ezerre emelni a márka "hazai" eladásait, pedig tavaly mindössze 30 ezer Volvo kelt el Kínában.

Az Audi május végén közölte, hogy már nem Németország, hanem Kína az első számú piaca. Az év első négy hónapjában összesen 87.788 Audit adtak el Kínában, ami 23,7 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Csak áprilisban közel 24 ezer darabot értékesítettek az ázsiai országban, így az év eddig eltelt szakaszában már nem Németország, hanem Kína az első számú piac.

roncsautó Audi autópiac Mercedes kínai roncsprémium BMW
Kapcsolódó cikkek