BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megvan, mit nézünk jövőre

A hazai tévék vezetői a múlt héten Los Angelesben jártak, a legnagyobb, legfontosabb tévés vásáron: az új Charlie angyalai sorozatot a TV2 vette meg, az RTL Klub pedig minden bizonnyal 2011 őszén már be is mutatja a dinoszauruszos Terra Novát és az Alcatraz című, börtönös, drámai szériát.

A Los Angeles Screenings 2010-ben május 18. és 28. között volt: ez talán a legfontosabb tévés vásár, amely a New York-i „upfront”-időszakot követi. Előbbire száznál több ország tévétársaságainak képviselői utaznak el, hogy szemrevételezzék az új sorozatokat, utóbbi pedig inkább az amerikai piacnak, a reklámozónak szól. A LA Screeningsen napokon át kényelmes mozitermekben ülnek a világ minden pontjáról jött programigazgatók, beszerzési osztályvezetők, vezérigazgatók, majd miután megnéznek 20-25 pilotot egy héten, tárgyalnak a gyártó stúdiókkal, vagy épp köszöntik régi partnereiket, akiktől már korábban is vásároltak.

Kiss Péter, a TV2 programigazgatója szerint egyre több a „nagy név” a tévéiparban, ez azt jelenti, hogy több a pénz is, mint a korábbi években: Steven Spielberg például három sorozatnál is producer. A csatorna a Universallal, a CBS-szel és a Sonyval áll közelebbi kapcsolatban, ez többéves szerződést jelent, amely filmeket és sorozatokat tartalmaz: logikusan főképp ezen stúdiók termékei közül válogattak. Nem lehetetlen, hogy már 2011-ben, 4-5 hetes késéssel behozzon a TV2 olyan szériát, amely szeptemberben rajtol az USA-ban.

„A Charlie angyalai-remake valószínűleg a TV2-n köt ki, láttuk a pilotot, ígéretes, szerethető, akciódús sorozatnak tűnik: a háttér Miami, a lányok pedig gyönyörűek. Ugyancsak a Sony készítette a Pan Am című sorozatot, amely kicsit emlékezetet a Mad Menre, főleg a kor miatt, ugyanis a hatvanas években játszódik. Jó a története, szépek a kosztümök, tízmillió dollár volt a pilot, igényesebb darab” – mesélt a Világgazdaságnak a látottakról.

Úgy véli, a szituációs komédiák továbbra sem működnek nagy csatornán Magyarországon, kábeltévén viszont talán megélnek. A krimik mindig mennek, a programigazgatónak a Common Law tetszett, amelyben két zsaru párterápiára jár, annyira nem jön ki egymással – de persze zseniális detektívek. A tapasztalat szerint a túl bonyolult, sok szálon futó sztorikat nem nagyon követik a nézők, elpártolnak az ígéretesen kezdő újonctól, így Kiss Péter nem nagyon bízik az Awake-ben (ahol egy férfi két párhuzamos dimenzióban ébred, és a néző nem tudja, melyik álom, melyik valóság), ahogy a XIII-nak sem ad sok esélyt itthon, lévén túlbonyolított akcióthriller. „Az egyszerű világ, jól érthető történet kell a nézőnek. A Universal készít sorozatot Smash címmel, ez Marilyn Monroe-témájú musical lesz, amelyhez szintén köthető Spielberg” – vélte.

Az RTL Klub programigazgatója, Kolosi Péter lapunknak elmondta, hogy a csatorna a Warnerrel és a Foxszal áll hoszszabb, több évre szóló szerződésben, így elsősorban ezek kínálatából válogat. A tévés mustra kínálatát látva megállapította, hogy az amerikai tévéiparban már nincs jele a válságnak, mert számos drága, igényes projekttel szembesült. Ennek ellenére úgy véli, sem tavaly, sem az idén nem volt olyan, amely markánsan kiemelkedett volna a mezőnyből, mint korábban a Vészhelyzet vagy a Lost. Az RTL Klubon a számos újonc közül két sorozat nagy valószínűséggel látható lesz: az egyik a 20 millió dolláros, dupla pilottal készült Terra Nova, Spielberg időutazós sorozata, a másik pedig a szintén ismert névnek számító J. J. Abrams új szériája, az Alcatraz. Az RTL továbbra sem nagyon bízik a szituációs komédiákban, így hiába voltak jobb darabok, ilyesmit aligha vásárolnak.

Az AXN képviselői is jelen voltak a vásáron, és mint mondták, ők sem terveznek szitkomot venni. A sorozatcsatorna, amely többször megelőzte már itthon premierjeivel a TV2-t és az RTL Klubot, nem kívánt címeket mondani üzleti titokra hivatkozva, de Kis-Bocz Éva beszerzési menedzser szerint átrendeződés volt az idei mustrán, mert olyan gyártók villogtak, akik a korábbi években haloványabb produkciókkal jöttek elő. Hasonlóan feltűnő volt, hogy most sokkal több, ún. midseason-sorozat pilotját vetítették le: ezek azok a szériák, amelyek csak a 2011–12-es tévés idény közepén, azaz 2012 elején kerülnek a képernyőre az USA-ban is.

„Több trend is megfigyelhető volt az idén, például előretörtek a mesékre alapozó sorozatok. Ilyen a Grimm, amely igazából krimi, de képi világában vizualitásában ötvözi a mesevilágot és a kortárs nyomozós sorozatokat, és ilyen a Once Upon a Time, amely igazi családi, főműsoridős széria, a legismertebb mesék beemelésével. Megfigyelhető volt továbbá egy kis nosztalgia a hatvanas évek iránt: a Pan Am a repülés aranykorába visz, egy kis hidegháborús szállal, a The Playboy Club pedig a vállalkozás hőskorát mutatja be, persze a lányokkal együtt” – tette hozzá.

Egy epizód tízezer dollárba is kerülhet

Május 20-án a 20th Century Fox, másnap a CBS, utána az NBC, a Warner Bros., a Sony, végül a Disney mutatta meg újonc sorozatait. Egy kereskedelmi egyórás, valójában nettó 40-42 perces epizód első vetítési joga magyar, országos tévécsatornára akár 10 ezer dollár is lehet, és mivel a legtöbb sorozatból egy évben 20-24 részt készítenek, jól meg kell gondolni, melyiket veszik meg a hazai tévétársaságok.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.